Vloeistofgekoelde paralleltwin, 4 kl./cil. | 1.222cc | 83 pk | 800 mm | 235 kg | 16 l. | € 10.999,-
Brixton bestaat als motormerk nog maar sinds 2016 en richtte zich aanvankelijk op retro ogende motoren met beperkte cilinderinhoud. De Cromwell 1200 is de eerste ‘grote’ machine van Brixton, een merk dat toebehoort aan de Oostenrijkse KSR Group dat zijn motoren bij de Chinese partner Gaokin laat bouwen.
Dat de Brixton 1200 het product van een Oostenrijks-Chinese samenwerking is voel of zie je niet, want de retro naked ademt vooral Britse flair. Spaakwielen, klassieke tankvorm, ronde koplamp, vorkrubbers, plat zadel, stereovering, ketting rechts en lange uitlaten: het zit er allemaal op en de afwerking is om door een ringetje te halen.
Ook met de rijkwaliteiten is niks mis: de 1.222cc paralleltwin pompt er bij 3.100 tpm al 108 Nm uit en het wat brave eerste aangrijpen van de Nissin remmen past perfect bij deze genietersmotor. Met een adviesprijs van net geen elfduizend euro is dit een motor die niet noodzakelijk een droom moet blijven, ook niet voor wie ‘een motor voor erbij’ zoekt.