Met 28.330 ingeschreven nieuwe motoren was 2024 voor de Belgische markt een recordjaar, voor het eerst in vijftien jaar werd de kaap van de 28.000 inschrijvingen nog eens gerond.
Daarmee deden we in 2024 maar liefst 11,72 % beter dan in 2023, toen er 25.359 nieuwe motorfietsen in het verkeer werden gebracht. Maar vooraleer de motormarkt zichzelf op een schouderklopje trakteert: voor 2025 wacht onvermijdelijk een terugval.
De trend van véél nieuwe inschrijvingen die in november te noteren viel zette zich in december lekker verder. In de laatste maand van 2024 werden immers nog 1.734 nieuwe motoren ingeschreven, terwijl dat er vorig jaar in diezelfde decembermaand slechts 617 waren. Of in procenten uitgedrukt: een stijging met 181 %.
De koploper op vlak van het aantal inschrijvingen in december was (tromgeroffel) BRP. Van dat Canadese merk werden er in december 2024 zomaar eventjes 322 driewielers ingeschreven terwijl dat er in december 2023 nog … twee waren. Een zotte stijging met maar liefst 16.000 %.
Ook Harley-Davidson (167 inschrijvingen in december 2024 tegenover 18 in december 2023), Piaggio (151 tegenover 31 inschrijvingen), KTM (116 inschrijvingen tegenover 36), Ducati (71 tegenover 11) en Brixton (35 tegenover 3) hadden puur op basis van de inschrijvingscijfers redenen om eind december de champagne te laten knallen.
Feit is evenwel dat nagenoeg alle merken nog snel voor het einde van 2024 een aantal Euro5 motoren hebben ingeschreven om die vanaf 1 januari 2025 als ‘nieuwe tweedehands’ te kunnen verkopen naast de Euro5+ modellen.
De stijging van de inschrijvingscijfers met 181% in december 2024 en over het hele jaar 2024 met 11,72% is omwille van Euro5 dus niet representatief voor de ontwikkeling van de Belgische motormarkt. In de eerste maanden van dit jaar zullen de dealers zich eerst door die voorraad aan ‘nieuwe tweedehands’ moeten werken om daarna de écht nieuwe motoren te verkopen zodat we ons zeker voor de eerste maanden van dit jaar aan een terugval van de inschrijvingscijfers mogen verwachten.
Tweedehandsmarkt krabbelt overeind
Traxio – de federatie die de belangen van de Belgische automotive bedrijven behartigt – duikt traditiegetrouw nog wat verder in de cijfers en komt dan ook met extra duiding. Traxio omschrijft 2024 als een grand cru jaar voor de motorbranche, want ook als we abstractie maken van de inspanningen om nog snel-snel een aantal Euro5-modellen ingeschreven te krijgen deed de Belgische motormarkt het in 2024 absoluut niet slecht.
We gingen er trouwens niet alleen op vooruit wat de inschrijving van nieuwe motoren betreft, na de invoering van de verplichte technische keuring van tweedehands motoren op 1 januari 2023 krabbelt de tweedehandsmarkt stilaan overeind. Met net geen zestigduizend ingeschreven tweedehands motoren in 2024 deed die markt het bijna zes procent beter dan in 2023.
Al zal de wederopstanding van de tweedehandsmarkt een zaak van lange adem worden, want vergelijk je de inschrijvingen van occasies in 2024 met 2022 (het laatste jaar voor de invoering van de keuring), dan zaten de verkopen in 2024 toch nog altijd 26,4 % onder het aantal tweedehands motoren dat in 2022 verhandeld werd. Opmerkelijk is dat het vooral de verkoop van zware tweedehands motoren is die in de lift zit en Traxio-woordvoerder Filip Rylant ziet daar twee mogelijke verklaringen voor: “Enerzijds is er de meerkost van de technische keuring die gemakkelijker verrekend kan worden in de verkoopprijs van een zware tweedehands motor, anderzijds is er de instroom van tweedehands R 1200 GS en R 1250 GS motoren na de lancering van de R 1300 GS”, aldus Rylant.