In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij mag niet meer dan 5.000 euro kosten, mag geen al te hoge kilometerstand hebben en hij moet enige verbintenis hebben met een geteste nieuwe motor in dit nummer. Deze maand zijn we op zoek gegaan naar de nog steeds erg jonge voorloper van de Honda NC750X; de NC700X, mét manuele versnellingsbak.
€ 4.000,00 – € 5.500,00 | 670 cc | vloeistofgek. paralleltwin | 48 pk | 218 kg | 14,1 l.
Wat is het?
Honda lanceerde enkele jaren geleden de NC-reeks (New Concept), wat stond voor een betrouwbare, betaalbare en zuinige motorfiets. Je had daarbij de keuze uit een naakte S-versie, een hoge X-versie of een scooter gebaseerd op hetzelfde platform en met dezelfde motor. Later kwamen er ook nog twee customs: de CTX700 en CTX700N. Het motorblok was een 670cc grote tweecilinder die 48 pk leverde, net goed voor de A2-rijbewijshouders dus. De motor is gekend om zijn zuinigheid en betrouwbaarheid, maar ook om zijn wat tamme karakter. Ideaal voor beginnende motorrijders, terwijl ze ook voor een automaat met dubbele koppeling konden kiezen. Daarbij was het echter nog steeds mogelijk om manueel aan het stuur te schakelen met knopjes. De NC700-reeks werd in 2014 vervangen door de NC750, wat eigenlijk niet meer dan een geüpdatete versie was. De boring van de cilinders werd met 4 mm vergroot, waardoor de NC nu 7 pk meer had. Hij kreeg ook een tweede balansas om de mechanische trillingen te verminderen, en ook de DCT-transmissie werd verbeterd. Dit jaar kreeg de NC-reeks vooral een optische update met onder andere ledlichten voor en achter, en een ander instrumentenpaneel.
Wat moet ik weten?
Met een nieuwprijs van net geen 8.000 euro betaal je je zeker niet blauw aan de huidige NC750X, maar je kunt nog makkelijk 3.000 euro in eigen zak houden als je de tweedehandsmarkt wat afschuimt. Zo vonden wij een manueel geschakeld exemplaar uit 2012 met nog maar 6.800 gereden kilometers – net ingereden dus. Z’n prijs van 4.500 euro is normaal voor dit type motor. Als je bedenkt dat je een ruitje hebt, een bagageruimte waar normaal de brandstoftank zit en een mooi afgewerkt Honda-product, is dat eigenlijk geen geld. Honda kan de oorspronkelijke aankoopprijs natuurlijk behoorlijk drukken omdat ze meerdere motoren op één platform maken en met allemaal dezelfde blokken. Let bij het rijden er wel op dat je tijdig schakelt, want de tweecilinder draait maar goed 6.000 o.p.m. omdat het in feite een doorgezaagd blok van de Honda Jazz is. Je moet dus vooral bij lage toeren op zoek naar voldoende koppel, een beetje zoals rijden met een diesel.
Tips van experts
De NC700-reeks is nog wat jong om nu al problemen vast te stellen. Los daarvan is het een Honda, dus dat betekent dat je er acht keer mee rond de wereld kunt rijden om af te sluiten met een circuitdag. Ook met de DCT, wat toch nog steeds vrij nieuwe techniek is, zijn weinig tot geen problemen gekend. Toch enkele puntjes van kritiek. Veelrijders klagen over het zadel dat na een tijdje niet meer te genieten is. Sportievere rijders merken al snel de basic vering op en beseffen dat er op dat vlak bespaard is. Gelukkig zijn die dingen zo opgelost met een aftermarket setje.