In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij mag niet meer dan 5.000 euro kosten, mag geen al te hoge kilometerstand hebben en hij moet enige verbintenis hebben met een nieuwe motor in dit nummer. Deze maand zijn we op zoek gegaan naar de voorloper van ons Z650-covermodel: de Kawasaki ER-6n.
€ 2.000,00 – € 5.500,00 | 649cc | watergek. paralleltwin | 72 pk | 206 kg | 16 l.
Wat is het?
Heb je niet genoeg poen om 6.899 euro (NL: 7.799 euro) uit te geven aan een nieuwe Z650, maar spreekt het concept van de Kawa-tweecilinder je wel aan, dan kun je vanaf nu uitstekende tweedehandsdeals scoren. Logisch ook, bij de komst van een nieuw model zakt het vorige stevig in waarde. De ER-6n zag in 2006 het levenslicht, samen met z’n gekuipte ER-6f broertje. Het moesten simpele, goedkope, modern uitziende en vooral leuke motoren worden. Een hele opgave, maar alle vinkjes werden door Kawasaki verdiend. In 2009 kreeg de ER-6n een update met een nieuw frame en een bijdetijdse styling. Drie jaar later, in 2012, wordt Kawa’s tofste voor een derde keer opgefrist en krijgt hij alweer een designevolutie, samen met een herzien motorblok, een tweedelig zadel, een nieuw dashboardscherm en een breder stuur. ABS was optioneel vanaf de beginjaren. Dit jaar wordt de ER-6n vervangen door de Z650, met Sugomi-design, waar je alles over leest in dit nummer. De ER-6f wordt opgevolgd door de Ninja 650.
Wat moet ik weten?
Hoewel de ER-6n erg in de smaak valt bij meer ervaren rijders door onder andere een briljant chassis en fijne stuureigenschappen, is het een motor die evenzeer – en waarschijnlijk nog meer – voor beginnende rijders geschikt is. Hij is licht, wendbaar en de 649cc-twin zal je nooit proberen intimideren. Ook vrouwelijke motards kiezen maar al te graag voor de kleine Kawasaki, mede door de lage zadelhoogte van 805 mm en de smalle bouw, wat hem uiterst geschikt maakt in druk stadsverkeer. Doorheen de jaren werd er nauwelijks iets aan het motorblok veranderd, maar in 2012 kreeg de paralleltwin wel een anders afgestelde brandstofinjectie en ECU. Wij vonden op tweedehandssites een heel arsenaal aan Kawasaki’s ER-6n, van alle drie generaties. Voor slechts 4.950 euro vonden we echter een pareltje dat we jullie zeker niet willen onthouden. Een wit 2015-model met groene achterveer en velglinten, ABS, inclusief kort achterspatbordje en – nu komt het – slechts 1.480 km op de teller. Da’s gewoon een nieuwe motor!
Tips van experts
Het zegt al veel over een motorfiets als het motorblok nooit ingrijpend is veranderd door de jaren heen. Hetzelfde geldt voor de ER-6n, want diens twin is uiterst betrouwbaar. Minder aandacht, mede door de lage kostprijs, heeft Kawasaki besteed aan de bouwkwaliteit en afwerking. Maar of je dat belangrijk vindt… Ook de veren zijn niet van topkwaliteit, hoewel er op zich niets mis mee is als je geen toptijd op de Stelvio wilt zetten. Verder klagen heel wat gebruikers over het oncomfortabele zadel dat te weinig ondersteuning biedt. De eerste ER-6’en kampten met een probleem aan de lasnaden van de uitlaat, maar dat werd bij de daaropvolgende generaties opgelost.