Suzuki GSX-R 1000 (2001 – heden)

In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij mag niet meer dan 5.000 euro kosten, mag geen al te hoge kilometerstand hebben en hij moet enige verbintenis hebben met een nieuwe motor in dit nummer. Deze maand zijn we op zoek gegaan naar een van de vele voorlopers van de Suzuki GSX-R 1000.

€ 4.000,00 – € 16.999,00 (nieuwprijs) | 988-1.000cc | watergek. 4t vier-in-lijn, 4 kl./cil. | 160-202 pk | 170-202 kg | 18-17 l.

Wat is het?
Mja, heeft de Suzuki GSX-R 1000 een introductie nodig? Wij denken van niet. Als je geen idee hebt wat voor iets het beestje is, dan moet je dringend bijgespijkerd worden qua motorkennis. (Ben je echter heel jong en lees je voor de eerste keer Motorrijder, dan vergeven we je het wel hoor.) In 2001 kwam de Gixxer – da’s zijn bijnaam – op de markt als vervanging van de GSX-R 1100, en hij sloeg in als een bom in de superbikewereld. Hij was met z’n 160 pk krachtiger en lichter dan de Yamaha R1, maar was in feite een doorontwikkeling van de GSX-R 750. Zo is het hoofdframe gelijk in beide modellen, maar kreeg de 1000 lichtjes dikkere buizen. Ook de motor komt in basis van de 750, maar werd uitgeboord en kreeg een langere slag, naast onder andere ook nieuwe zuigers. Ongeveer om de 2 jaar kreeg de GSX-R 1000 een serieuze update in de zin van: meer kracht, minder gewicht, betere rij-eigenschappen.

 Wat moet ik weten?
Omdat er zoveel over iedere generatie te vertellen is, concentreren we ons deze keer op het 2005-model. Waarom? Omdat we op tweedehandssites een leuke Gixxer gevonden hebben binnen ons budget. Voor 4.200 euro pik je een origineel blauwe (de enige juiste kleur) op met een niet-onaardige 22.000 km op z’n teller. De aftermarket uitlaat krijg je er zo bij. De K5 kreeg in 2005 een hertekende motor en frame, waardoor hij 11cc meer kreeg en 2 kg lichter was dan z’n voorloper. Verder kreeg de GSX-R ook een nieuwe remmenwinkel met radiale klauwen. Hij wordt geroemd om z’n goede ergonomie en sublieme rij-eigenschappen (van oor op oor gooien is z’n specialiteit), de strakke styling en (erg veel) bruikbare power. Met 175 pk aan de krukas moest, en moet je nog steeds, voor niets of niemand onderdoen, want Suzuki’s stonden er zelfs om bekend om op de rollenbank nog wat meer pk’s uit hun jankende viercilinders te toveren.

 Tips van experts
Als je weet dat het K5-motorblok, in aangepaste vorm, momenteel nog steeds gebruikt wordt in de GSX-S1000(F), zegt dat al wel voldoende over de betrouwbaarheid zeker? De K5 GSX-R 1000 kreeg te maken met twee terugroepacties inzake het frame en de hoofdremcilinder vooraan, maar los daarvan zijn er weinig tot geen problemen gekend met deze generatie GSX-R. Het motorblok en frame zijn zo sterk gemaakt dat ze wel een verzetje kunnen verdragen, zelfs nog na vele kilometers op het circuit. Hou wel rekening met een ietwat te hard zadel en het feit dat de GSX-R 1000 niet zo van manoeuvreren aan lage snelheid houdt. Maar wat wil je ook, dit is een circuitmonster dat huilen wil om jou een grijns op je gezicht te toveren. Een ander, klein nadeel is dat er tweedehands niet heel veel K5 of K6-modellen te vinden zijn. Goed zoeken is dus de boodschap.


Deel

Gerelateerde artikels