Moto Guzzi V85 TT

Stiekem (hoewel, waarom?) eigenlijk een van de leukste motoren van de afgelopen Intermot, de Moto Guzzi V85. Hij zit al een tijdje in de pijplijn, maar nu werd dan eindelijk het doek van de definitieve productieversie getrokken. De Italianen stappen met de V85 goddank een beetje van het platgetreden ‘het moet een soort GS zijn’-pad en komen met deze frisse 850cc adventuremachine.
Geen hyperdikke allroad dus, maar een sympathieke, iets lichtere alleskunner. Vooral de geel/rood/witte is nauwelijks te versmaden zo sexy, gebaseerd op de rallymachine waarmee Guzzi in de vroege jaren 80 deelnam aan Parijs-Dakar. Traction control en ABS zijn uiteraard standaard en het TFT-dashboard biedt onder andere onderdak aan drie riding modes, Road, Rain en Off-Road. De basis van het blok toont gelijkenissen met dat van de V9, maar een nieuwe krukas, stijvere drijfstangen en lichtere zuigers zorgen voor een gewichtsreductie van 30%. De inlaatkleppen zijn van titanium en de nokprofielen wat agressiever, en daarmee is de luchtgekoelde vierklepper goed voor 80 pk. Guzzi verdient weer eens een knaller en wat ons betreft wordt dit ‘m….

• Nieuw blok
• Nieuw rijwielgedeelte
• 850cc adventuremachine
• 80 pk

Deel

Gerelateerde artikels

Motorrijder mei 2024

Een wereld van uitersten

In dit nummer kregen we tegen wil en dank te maken met uitersten. Soms zelfs in één en dezelfde motor, zo is de gloednieuwe Enduro

Motorkeuring

Dossier: één jaar motorkeuring

Op 1 januari 2023 voerde Vlaanderen de motorfietskeuring in. Sindsdien moet elke motor van meer dan 125cc die tweedehands verkocht wordt en elke motor die

Bimota by Kawasaki Racing Team

Bimota keert in 2025 terug naar WorldSBK

De Italiaanse motorfietsfabrikant Bimota treedt in 2025 terug aan in het WorldSBK kampioenschap, onder de vlag Bimota by Kawasaki Racing Team. Daarmee keert Bimota terug