Ducati Panigale V4 R

Met het WK Superbike-debuut van de V4 Panigale voor de deur moest de vlaggenschuit uit de Ducati-stal natuurlijk nog wel eerst even langs de homologatiecommissie. En daar hebben ze serieus werk van gemaakt in Bologna, want ziehier de Panigale V4 R. De R is meer dan een Panigale met een iets kortere slag, want om aan het hoge eisenpakket van de Corse-afdeling te voldoen ging de trukendoos flink open. Om maar eens te beginnen met het kuipwerk. Spatbordjes zijn van carbon, maar meest in het oog springend zijn natuurlijk de ‘wings’, overgenomen uit de MotoGP en nu voor het eerst ook op een productie-Ducati. Doel is het voorwiel onder al het motorisch geweld nog net even iets meer aan de grond te houden, zonder dat de elektronica daarvoor hoeft in te grijpen.

Ducati claimt 30 kg meer downforce bij een snelheid van 270 km/u. Dat je het even weet. Het ruitje werd fors hoger (mooi) en de zijdelen doen het niet alleen met Ferrari-achtige ventilatiesleuven (16% meer koeling) maar zijn ook significant breder zodat de coureur in kwestie zich makkelijker kan wegstoppen. Oké, so far so good, maar ronduit indrukwekkend wordt het rond – en vooral in – het blok. De V4 doet het nu met een kortere slag van 48,4 mm en met lichtere interne delen (titanium drijfstangen, kleppen en een 1.100 gram lichtere drijfstang) om de gretigheid de vergroten en het toerenplafond uiteindelijk op te rekken tot, hou je vast, liefst 16.500 tpm … uit een 998cc V4! Dat is doorgaans 600cc-terrein. Het blok levert een topvermogen op van 221 pk @ 15.250 tpm en een topkoppel van 112 Nm @ 11.500 tpm. Inclusief Ducati Performance titanium Akrapovic uitlaat-systeem is de R zelfs goed voor 234 pk. Mamma mia. Rijwieltechnisch werd het semi-actieve Öhlins spul van de S verruild voor de mechanische set-up van een pressurized NPX 25-30 vork en een TTX36-shock achter. Het swingarmscharnierpunt is nu aan te passen in vier standen en het voorste framedeel is dunner én stijver uitgevoerd op schriftelijk bevel van de raceafdeling. Om deze Italiaanse volbloed waar nodig digitaal terug te fluiten is de uitgebreide elektronica opnieuw gekalibreerd voor racedoeleinden én is er een nieuwe toevoeging in de vorm van een pitlimiter (min. 40 km/u – max. 80 km/u). Wat dat allemaal moet kosten? Geen idee (nog)…

• Homologatiemodel voor WK Superbike
• 998cc • 221 pk
• Toerenplafond: 16.500 tpm
• Met vleugels
• Mechanische Öhlins

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen