De Glemseck NineT

Sultans of Sprint, de oplettende lezer zal die titel vaker langs hebben zien komen. We hebben het over de populaire sprintserie waarbij zelfbouwartiesten op – al dan niet fabrieksondersteunde – creaties afgelopen zomer de Europese hotspots afschuimden. BMW-specialist Van Harten en de uitlaatgoeroe ’s van Bos sloten een pact voor een Made in Holland sprintkanon op basis van de R NineT Pure.

foto’s Pim Hendriksen

‘Wacht, ik zal ‘m even laten horen’ met een lichte fonkeling in z’n ogen duwt de aanjager van dit project op de startknop van de R NineT. Dikke boxerklappen vullen de fabriekshal en ketsen van de ene muur naar de andere. De vraag of de Bos-demperset op enige wijze nog legaal is kan meteen in de vuilnisbak, getuige m’n driftig op de juiste frequentie meeresonerende trommelvliezen. “Mooi hè, the show must go on, het ging om verbeterde prestaties en een coole sound, we gingen niet naar Glemseck om een bijrol te spelen.” Aldus Gertjan Eikendal, bedrijfsleider van Van Harten BMW in Amersfoort en een absolute enthousiasteling als het op dit soort projecten aankomt. Deze Nate Kern R nineT is z’n laatste geesteskind, die hij dus samen met Bos Exhausts in Steenbergen opbouwde, speciaal voor de Glemseck 101 op het oude Solitude stratencircuit. Met een slordige 40.000 bezoekers de meest prestigieuze sprint uit de Sultans of Sprint serie.

De uitnodiging

“Het is eigenlijk een beetje een uit de hand gelopen grap, zoals dat wel vaker gaat. In eerst instantie hadden we deze Pure opgebouwd als showmodel. Ron (naamdrager en eigenaar van Bos, red.) kwam naar me toe met het verzoek of ik een Pure kon opbouwen in de huiskleuren van Bos waar we dan het uitlaatsysteem konden showen. Een demo waarmee we uiteindelijk al de beurzen in Europa mee af zijn gegaan. Dat was dus het basisidee. Later liep ik tijdens de presentatie van een nieuw BMW-model, de 850 GS geloof ik, de projectleider van de NineT’s tegen het lijf en had ik voor ik het wist een uitnodiging voor de Glemseck 101 in m’n zak. Het idee was meteen al om Nate Kern op de machine te zetten, iemand die ik al wat langer ken maar vooral ook een enorm positieve kerel en snel, als ex-AMA Superbike coureur. Tikkie showman ook, Fuck Yeah! is zo ongeveer z’n lijfspreuk…vandaar ook de verwijzing op het voorspatbord. Goed, het was toen wel duidelijk dat er nog het een en ander moest gebeuren om een voor statische doeleinden ontworpen showmodel om te bouwen tot échte sprinter.”

Op het podium

Terwijl we een rondje lopen om de NineT vervolgt Gertjan z’n verhaal. “Ron heeft het uitlaatsysteem opnieuw ontworpen, met kortere einddempers en andere, dikkere voorbochten, die lopen nu aan de rechterzijde onder de cilinderkop door, langs het carter, ‘one sided’, zoals dat heet. Dat scheelde alweer 3 pk ten opzichte van het vorige systeem, samen met het opnieuw flashen van de ontsteking en aanpassingen aan het inlaattraject zitten we nu op 125 pk, toch een dikke 15 pk meer dan standaard.”  Prioriteit in een sprintrace is natuurlijk om het voorwiel aan de grond te houden, Hyperpro schoot Eikendal te hulp en vervaardigde speciaal voor de NineT een ‘one off’ voorvork, expres géén upside down om deze naadloos in het T-stuk van een NineT Racer te kunnen inpassen. Eikendal: “De Pure heeft een gewoon stuur maar wij wilden natuurlijk clip-ons, zo laten we ook zien dat je relatief eenvoudig Racer delen kan toepassen op een Pure. Gaaf toch.” Eindresultaat is een voorkant die 5 cm lager staat een achterkant die juist 4 cm omhoog is gebracht, mede door een langere ABD-reactiestang en dito Hyperpro schokdemper. Een Rapid Bike quickshifter verzorgt de finishing touch voor als het om tienden van seconden gaat.

“Mooie is dat Nate tijdens een kort proefritje in de heuvels – hij wilde toch een beetje gevoel opbouwen met de machine – echt onder de indruk was van het stuurkarakter. Hij vond ‘m veel vlotter sturen dan standaard maar toch heel mooi in balans, dat is toch leuk om te horen.” Uiteindelijk schopt Kern het tot een derde plek in de goed bezette Boxer Sprint en wordt een kleine twee maanden aan noeste arbeid beloond met een heuse prijs. Fuck Yeah!

Deel

Gerelateerde artikels

Sultan of Sprint

Ziehier een van de meest extravagante zelfbouwcreaties van de laatste tijd, de Sakura. Lang en laag was het credo bij de ontwikkeling van dit sprintkanon

Automoto L4S 125 (1959)

Alexandre werkt als verkoper bij een BMW-dealer. BMW dat nota bene toch één van de voorlopers is als het op technologische hoogstandjes aankomt. Technologische hoogstandjes

Kruz Company Yamaha SR500

Altijd leuk om weer eens bij de jongens van Kruz Company binnen te springen. Het ruikt er namelijk heerlijk naar lak, lasnaden, olie en tabak.