MV Agusta kan weer even (5 jaar) verder

Via een officieel statement heeft MV Agusta bekend gemaakt dat het een 5-jarig businessplan zal gaan uitrollen. De familie Sardarov staat garant voor een kapitaalinjectie die het merk in staat moet stellen naar een productie te groeien van 25.000 motoren per jaar.

Hoeveel het merk nu produceert staat er niet bij maar duidelijk is wel dat MV Agusta al een tijdje in een (verliesgevende) overgangsfase zit. Sinds het mislukte avontuur met de driecilinder 675/800 range waarmee het merk – in aantallen – de sprong naar de grotere Europese fabrikanten wilde maken, likt de exclusieve club uit Varese de wonden. Met de komst van de Timur Sardarov als CEO en voorzitter van de raad van bestuur in december 2018 zijn er wat zaken veranderd binnen MV Augusta. Zo heeft ‘zoon van’ Giovanni Castiglioni sindsdien een adviserende rol (ergo: Is op een zijspoor gezet) en hebben Massimo Bordi  (o.a. ex-Ducati) en financiële man Paolo Bettin naast Sardarov plaatsgenomen in het dagelijkse bestuur.

Doel in de komende vijf jaar is de dealer-, sales- en servicestructuur te verbeteren in de VS, Europa en Azië en met een duidelijke modellenlijn de focus te richten op de premium en medium modellenrange. Nu is dat laatste nogal een rekbaar begrip natuurlijk maar duidelijk is dat MV weg wil van het laagdrempelige karakter dat het ooit met de 675 Brutale poogde te bereiken. Gezien het onderscheidende, ‘luxe’ karakter van MV Agusta lijkt de verschuiving naar een premium nichemarkt vrij logisch.

MV Agusta geeft aan dat de Serie Oro’s van zowel de Brutale 1000 als de Superveloce 800 inmiddels uitverkocht zijn, wat met een productie van 300 stuks ook niet zo heel moeilijk is natuurlijk. Het ligt in de lijn der verwachting dat van beide typen nu ‘gewone’ versies zullen volgen. De ogen zullen tijdens de Eicma dus (ook) op de MV Agusta stand gericht zijn.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen