1. Aan elektronica geen gebrek. De R1 (M) doet het met 4 Power Modes, Launch Control (3), Traction Control (±10), Slide Control (±4), Lift Control (±4), Quickshifter (up/down).
2. Nieuw zijn de opties Brake Control en Engine Brake Management, bij de eerste kan bochten-ABS worden ingeschakeld, EBM stelt je in staat de motorrem in 3 standen te variëren (1 = max./ 3 = min.). De gasbediening is nu voor het eerst volledig elektronisch.
3. Euro5 maar toch dezelfde prestaties? Werk aan de winkel. De cilinderkop werd aangepast, de inlaatkanalen zijn korter en de 45 mm gaskleppen zitten dichter op de verbrandingskamer.
4. Nieuwe Bosch injectoren zijn aan de bovenkant van het inlaatkanaal geplaatst en verstuiven beter. Nokpofiel en tuimelaars zijn aangepast, doel: betere prestaties op hogere toerentallen.
5. Topvermogen bleef gelijk ondanks nieuwe katalysator: 200 pk @ 13.500 tpm, topkoppel groeide ietsepietsie naar 113,3 Nm @ 11.500 tpm.
6. Het kuipwerk is aangepast met ‘Rossi’s’ M1 als uitgangspunt. Ruitje is hoger en boller, topkuip is breder en loopt door over de framebalken voor meer bescherming en een lagere wrijvingscoëfficiënt. Yamaha claimt een 5,3 % efficiënter aerodynamicapakket en een hogere topsnelheid.
7. De 43 mm KYB vork bleef aan de buitenkant gelijk maar heeft een nieuwe (ingaande) dempings- karakteristiek voor meer gevoel en feedback bij insturen.
8. De M krijgt als primeur voor het eerst een Öhlins NPX EC, met de ‘P’ van ‘pressurized’. Het reservoir zit in het remklauw- bracket. GP-techniek waarbij het dempingssysteem onder 6 bar druk staat en o.a. minder gevoelig is voor cavitatie.
9. Het kontje van de R1 M is nu volledig van carbonfiber.