Beeline Moto

In tijden waarin analoge dashboards plaats ruimen voor full color TFT’tjes (die je dan ook nog eens kan linken aan je al dan niet op het stuur gemonteerde smartphone of gps) kan ‘t soms een verademing zijn om de dingen te vereenvoudigen. Jazeker, navigatie is handig tijdens een motorrit, maar de Britse start-up Beeline bewijst dat ‘t ook eenvoudig en onopvallend kan. Zij brengen een navigatiesysteempje uit dat niet groter is dan de wijzerplaat van het gemiddelde horloge, amper plaats inneemt op je stuur, én z’n taak voortreffelijk vervult. First things first: je installeert de Beeline-app op je mobiele telefoon, en verbindt je toestel via bluetooth met de Beeline. Gaat in een wip. Je weg vinden is vervolgens kinderspel: je plant je route in de app (of laadt een gpx-file op), en volgt vervolgens de grote witte pijl op het lcd-schermpje van je Beeline. Die wijst – afhankelijk van je gekozen rijmodus – ofwel constant in de richting van de eindbestemming, waarbij je zelf beslist hoe je naar je doel rijdt; ofwel in de (rij)richting van de weg waarop je rijdt, waarbij de eerstvolgende afslag (van je geplande route) wordt aangeduid met een bolletje in de juiste richting, gecombineerd met de resterende afstand. Op die manier is de Beeline Moto een prachtige tool voor ontdekkers: als je al weet waar je heen wilt, maar niet langs welke weg, is dit de ideale compagnon. Wat ‘m ook geschikt maakt voor bijvoorbeeld TET-rijders. Ook een meevaller: eenmaal je route gestart, mag je dataverbinding uit. Zo gaat de batterij tot 30 uur (!) mee, wat al gauw 5 à 6 keer langer is dan de gemiddelde motor-gps.

Ben je van het anale type, dan kan je ook viapunten instellen om je route zo dicht mogelijk te benaderen. Om werkelijk elke meter van je geplande route gereden te hebben, schakel je ‘auto reroute’ uit in de app. Als je vervolgens een andere weg inslaat dan je had gepland, dan wordt de grote witte pijl op je scherm zwart, en wijst ‘ie je vervolgens de weg terug naar de vooraf uitgestippelde route.

Na je rit krijg je een samenvatting met onder meer afgelegde afstand, duurtijd en gemiddelde snelheid. Kan snel gelinkt worden aan sociale media én je Strava-profiel, voor respectievelijk de hipsters en de sportievelingen (fietsers, stuurt je ook via allerlei paden) onder ons. Kortom: een pak goedkoper dan de meeste motor-gps’en, doodeenvoudig te gebruiken en in te stellen, tot op enkele meters nauwkeurig, én hij laat ruimte voor improvisatie. Wij testen ‘m alvast met veel plezier verder uit!

Prijs: vanaf € 182,95 | Getest door Jelle Verstaen |
Meer info: www.beeline.co

Deel

Gerelateerde artikels

Dunlop Trail Max Raid

Bandentest: Dunlop Trailmax Raid

Dat zandhappers ook graag een streepje asfalt meepikken, en omgekeerd, is niks nieuws. En Dunlop heeft daarvoor de perfecte band in het gamma. Met een

Ixon Eddas

Producttest: Ixon Eddas

‘Wat een ongelooflijk mooi adventurepak!’ is mijn reactie wanneer ik bij Ixon-dealer Vanzeebroeck in Sint-Pieters-Leeuw deze Eddas combi ga passen. Een klein jaar later is

Continental ContiAttack SM2

Bandentest: ContiAttack SM2

Een band, enkel en alleen voor straatlegale supermotards. Klinkt onlogisch? Ik moet toegeven dat ik in eerste instantie ook heel wat vragen had. Los van