Ducati teaset al langer met de Multistrada V4 dan Dita Von Teese tijdens de Guinness World Record Tease-Off van 2003 in Tettenhall Wood, maar het mag duidelijk zijn dat de Ducati Multistrada V4 een kleine aardschok veroorzaakt; niet alleen in allroad-land, ook binnen de eigen gelederen. Voor het eerst sinds 1979 rolt er namelijk een Ducati de deur uit zonder desmodromische klepbediening. Zolang Covid geen roet in het eten gooit rijden wij er nog deze maand mee, maar hier alvast wat we te weten zijn gekomen vanop een veilige afstand.
Wat ooit begon als een sympathiek toeristisch experiment met een luchtgekoelde tweeklepper, is uitgeroeid tot een rijdende pk- en elektronicafabriek van ongeëvenaarde proporties – en de belangrijkste motor in de line-up van ’s werelds sportiefste motorfabrikant. Wat weten we tot nu toe over de nieuwe Multistrada V4.
Het blok
De V4 heeft een cilinderinhoud van 1.158cc (83 x 53,5 mm – waarbij de boring 2 mm groter is dan bij de Panigale/Streetfighter), goed voor 168 pk @ 10.500 tpm en 125 Nm @ 8.750 tpm. Daar raak je wel de gemiddelde berg mee op, als je het ons vraagt. Daarbij kunnen de twee achterste cilinders in stadsverkeer elektronisch uitgeschakeld worden om het verbruik en de warmteontwikkeling zo laag mogelijk te houden. De nieuwe Multistrada V4 doet het met ‘gewone’ klepveren voor elk van z’n 16 kleppen en geen twee nokken per klep. Ducati zegt dat het indrukwekkende onderhoudsinterval van 60.000 kilometer (kleppen, 15.000 km voor olie) aan de grondslag ligt. Het V4 Granturismo- blok is 1,2 kg lichter dan huidige tweecilinder van de Multistrada. De eerste versnelling is trouwens kort, de zesde juist lang voor een ‘overdrive’ gevoel.
Elektronica
Het inertieplatform (de IMU) stuurt het bochten-ABS, de wheelie- (8 standen) en de tractiecontrole (8 standen) aan, en op de S-versie ook nog de bochtenverlichting. Een ander elektronisch hulpje is Vehicle Hold Control dat wegrijden op een helling makkelijker maakt. De Multistrada heeft standaard 4 rijmodi. Sport, Touring, Urban en Enduro. In de eerste twee beschik je over het volle vermogen, maar een aparte gasrespons en instelling van de DTC, ABS en veersetting. De Multistrada V4 is de eerste productiemotor die gebruikmaakt van radartechnologie voor en achter. Het detectiesysteem heeft een dubbele functie, enerzijds om automatisch afstand te houden op voor- en achterliggers via de adaptieve cruise control (tussen 30 en 160 km/u), anderzijds om de bestuurder via de spiegels te attenderen op een eventuele medeweggebruiker in de dode hoek. Het systeem is optioneel. De Multi werkt ook (oh gruwel) keyless, maar de tankdop vraagtd nog steeds een sleutel, tenzij je op de optielijst het extra knopje aanvinkt waarmee je ook zonder sleutel de tankdop kan openen.
Rijwielgedeelte
Naast Desmo, dropt Ducati ook bij de Multi het stalen buizenframe. Een aluminium monocoque met het V4-blok als dragend deel houdt de boel nu bij elkaar. De swingarm is volledig nieuw en nu dubbelzijdig opgetrokken voor een lager gewicht en meer stabiliteit, aldus Ducati. Daarvoor moet je dus wel iets aan schoonheid inboeten. De 24,5° balhoofdhoek is ronduit sportief. Droog aan de haak komt de Multistrada op 215 kilo, erg knap voor een motor van dit formaat. Marzocchi voorziet zowel de standaardversie als de S in het veerwerk. Standaard doet een volledig instelbare 50 mm vork het zware werk, en achter een volledig instelbare schokdemper. De veerweg betreft voor beide modellen een riante 170/180 mm voor en achter. De S doet het met semi-actieve Skyhook demping. Het systeem is gekoppeld aan de rijmodi en regelt automatisch de demping af op de omstandigheden. Stugger voor Sport, softer voor Touring, dat idee. Op de standaard Multistrada zorgen de bekende Brembo M4.32 monoblocs en een set 320 mm schijven voor de gewenste stopkracht. Net als bij de S zorgt een radiale remcilinder voor het juiste fingerspitzengefühl, wel heb je op de sportievere variant de beschikking over top-end Stylema klauwen (als op de Panigale) en iets grotere schijven (330 mm). De Multistrada stapt af van het 17-inch straatgevoel en duikt nu echt met z’n neus in de allroad-boter door z’n 19-inch voorwiel. Je kan nu dus echt eens van de gebaande paden met de Multi, een smaller 19-inch wiel vindt immers makkelijker z’n weg op het onverhard. Pirelli Scorpion Trails zijn het standaard rubber.
Pakketten
Voor de liefhebbers zijn er verschillende accessoirespakketten (Enduro, Touring, Urban, Performance, Travel & Radar) voor zowel de standaard als de S-versie, variërend van zijkoffers, middenbok, handvatverwarming en adaptieve cruise control voor de groottoerist tot Akrapovic-sportdemper en carbonfiber spatborden voor de sportieve rijder. De S-versie verschilt van de standaard door de Elektronische, semi-actieve Marzocchi Skyhook vering, de keuze tussen giet- of spaakwielen, Brembo Stylema klauwen met 330 mm schijven, ledkoplamp met DRL en bochtenverlichting, 6,5 inch TFT-dashboard, Ducati Connect (smartphone, muziek en navigatie-app), quickshift (up/down), cruise control en hill assist.