De Z H2 – Kawasaki’s supercharged naked – krijgt een extra broertje kort na de jaarwissel: de Z H2 SE, ofwel ‘Special Edition’, komt de rangen vervoegen. De extraatjes ten opzichte van de standaardversie zijn een opgewaardeerd remsysteem, en elektronisch gestuurde vering. Ook nieuw, maar minder prestatiegericht is de nieuwe kleurstelling met dito graphics. Net zoals z’n leenheer, geniet ook de SE een uitgebreid elektronicapakket, ledverlichting rondom en een knap TFT-kleurendisplay met bluetoothconnectiviteit.
‘Oud’…
Het epicentrum van het rijplezier op deze machine is en blijft uiteraard het indrukwekkende, supercharged 998cc viercilinderblok dat er 200 pk uitperst bij 11.000 tpm, en een maximaal koppel van 137 Nm aantikt bij 8.500 tpm. Een blok waar je heus niet enkel mee kan knallen – neem het van ons aan. Niet enkel z’n relatief zachte karakter zorgen voor een tembaar geheel, ook de flinke rits aan elektronische rijhulpjes springen daarbij in de bres: elektronische cruisecontrole, tractiecontrole, diverse rijmodi, een up/down quickshifter, een bochtenmanagementsysteem, launchcontrole en intelligent ABS.
… en nieuw
Om ook de stabiliteit en wegligging in goede banen te leiden, gaat Kawasaki op z’n SE voor een state-of-the-art elektronische ‘skyhook’-ophanging. Die is samengesteld uit een 43mm Showa SFF-CA voorvork en een BFRC Lite achterschokdemper, waarvan de demping automatisch in real-time wordt afgestemd op je rijstijl, de rijomstandigheden en het wegdek. Het rijwielgedeelte profiteert daarnaast van een Brembo rempomp en Brembo Stylema remklauwen voor een meer directe respons en potentere remprestaties. De Z H2 SE staat midden februari bij de Kawasaki-dealers in de showroom voor € 20.849 (BE) / € 23.249 (NL).