Kawasaki Versys 1000 (2012-heden)

Nee, echt, kijk even voorbij het uiterlijk van de Kawasaki Versys 1000, dat nooit veel bijval heeft gekend, zeker in z’n eerste vorm tussen 2012 en 2015. Staar je ook niet blind op de cijfers in de technische fiche. Vergeet snellere, blitsere en vaak ook duurdere concurrenten als de BMW S 1000 XR of andere Multistrada’s. En beschouw De Kawasaki Versys 1000 ook niet als een ‘avontuurlijke’ reismotor. De Versys is niet meteen een motor die je met je hart koopt, of omdat hij je op plaatsen zal brengen waar je geen kat of hond zal tegenkomen.

Wat de Kawasaki Versys 1000 wél is, is een motor die je met je volle verstand met een gerust gemoed kan aanschaffen in de wetenschap dat je een veelzijdige (‘Versys’ staat trouwens voor ‘Versatyle Systems’), snelle, comfortabele en degelijke toerist koopt die boven z’n gewicht bokst als je z’n prijs in rekening brengt, zeker tegenover de blitsere concurrentie. In die zin is het wel belangrijk om voor een zo recent mogelijk model te gaan als je portefeuille het toelaat. Niet dat de eerste versie van 2012 een compleet gedateerd hok is geworden, maar door de jaren heen is de Versys geëvolueerd tot een completere motor. De 1.043cc vier-in-lijn met twee mappings komt van de Z1000 en is doorheen de jaren enkel qua Euronormen geëvolueerd. Wat wel veranderde (naast het uiterlijk) was de elektronica, met vanaf 2015 een betere ABS en tractiecontrole. Vanaf 2019 kwam er met de SE-versie ook een model met elektronische gestuurde veren.

Hoe rijdt het?

Het woord dat we zouden gebruiken is ‘correct’. Hij mist de sensatie van de concurrenten aan de meer premium kant van het hoogpoter-spectrum, maar je kan moeiteloos stints van 300 km uit z’n 21-liter tank persen zonder stoppen. Een punt van kritiek zijn trillingen bij hogere toeren, zeker in het 2012-model. De 2015 zag z’n blok in extra rubbers opgehangen, maar bleef nog steeds niet trillingvrij. Het windscherm is ook niet foutloos, in de zin dat het wat turbulentie kan geven bij grotere rijders en ook het zicht op de weg vervormt. Traag rijden is niet z’n forte, maar eens op de open weg stuurt hij mooi en precies, zolang je niet al te gek gaat doen. Dan durft de vering wel wat demping te missen om echt hard te gaan.

Concurrenten als de Tracer 9 of BMW F 900 XR missen het bullige, luilekker-toervermogen van de Versys, maar sturen wat spannender en strakker, zonder de Versys 1000 helemaal zoek te rijden. Qua betrouwbaarheid kan enkel (op langere termijn) de versnellingsbak wat van z’n pluimen laten, met minder trefzeker schakelen, vooral in tweede versnelling, terwijl de bak dan ook wat opvallender gaat klinken. Maar al met al is de Versys een zeer goede reisgenoot die je ook bij dagelijks woon-werkverkeer uitstekend zal begeleiden.

Vloeistofgekoelde 4-in-lijn | 1.043cc | 120 pk | 250 kg | 21 l.

Tekst Pieter Ryckaert             Fotografie Thierry Dricot

Deel

Gerelateerde artikels