KTM RC 390 is terug!

We waren de RC 390 even een jaartje kwijt door de aangescherpte Euro5-regels, maar de kleine supersport van KTM is terug.

In het kielzog van de 390 komt er ook meteen een nieuwe 125 op de markt, maar we beperken ons hier even tot de grootste van het stel. De kaasschaaf ging er flink over. Nieuwe wielen zorgen voor een gewichtsverlaging van liefst 3,4 kilogram en het nieuwe ByBre-remsysteem is 960 gram lichter dan voorheen.

Ook het frame doet een duit in het zakje: min 1,5 kg. De vering is eveneens in grote mate herzien, met een instelbare upside-down met open cartridges van WP (Apex). De voorvork is instelbaar qua compressie (30 klikken linkerpoot) en rebound (30 klikken rechterpoot). Achteraan is de RC 390 uitgerust met een WP Apex schokdemper met instelbare veervoorspanning en rebound (vijf klikken).

De eenpitter is uiteraard klaargestoomd voor Euro5, maar KTM houdt vooralsnog de lippen op elkaar wat betreft de exacte vermogenswinst, de fabriek claimt wel meer koppel. De KTM RC 390 beschikt over flink wat elektronische hulpmiddelen; supermoto-ABS, bochten-ABS en hellingshoekafhankelijke MTC, optioneel is ook een ‘blipper’ beschikbaar.

Wij mochten ‘m het voorbije weekend al uitgebreid testen, het volledige verslag lees je binnenkort in Motorrijder en KicXstart!

Deel

Gerelateerde artikels

Motorrijder mei 2024

Een wereld van uitersten

In dit nummer kregen we tegen wil en dank te maken met uitersten. Soms zelfs in één en dezelfde motor, zo is de gloednieuwe Enduro

Motorkeuring

Dossier: één jaar motorkeuring

Op 1 januari 2023 voerde Vlaanderen de motorfietskeuring in. Sindsdien moet elke motor van meer dan 125cc die tweedehands verkocht wordt en elke motor die

Bimota by Kawasaki Racing Team

Bimota keert in 2025 terug naar WorldSBK

De Italiaanse motorfietsfabrikant Bimota treedt in 2025 terug aan in het WorldSBK kampioenschap, onder de vlag Bimota by Kawasaki Racing Team. Daarmee keert Bimota terug