Triumph Speed Triple 1200 RR: need voor speed!

Waren we nog maar net bijgekomen van het vlammende debuut van de Speed Triple 1200 RS, trekt Triumph nu de stoute (sport)schoenen aan en presenteert de Speed Triple RR: de nóg sportievere exponent binnen de familie. Inclusief clip-ons en topkuip. Hoezee!

Het mag duidelijk zijn, het fenomeen sportmotor is aan een opvallende renaissance bezig. Aan de onderkant van de markt bestormen types als de Yamaha R7 en Aprilia RS660 de verkooplijsten, en ook aan het andere kant van het spectrum is er nu dus beweging met deze Speed Triple RR. Wat ons betreft een zeer welkome aanvulling binnen het aardig verzadigde aanbod aan naked bikes en allroads… Los daarvan kan alles wat ook maar een beetje riekt naar smeulend rubber en rokende kneesliders sowieso onze goedkeuring wegdragen. Voor de duidelijkheid, we hebben hier niet te maken met een hardcore superbike, maar eerder een hypernaked met een keur aan extra sportieve accenten. Beetje de omgekeerde wereld eigenlijk; tot op heden werden superbikes gestript tot naked, nu wordt een naked getransformeerd tot een sportmotor.


Het meest opvallende is natuurlijk de topkuip, inclusief ronde koplamp met fraaie DRL-ring die lijkt te knipogen naar caféracers van weleer. Dat gezegd hebbende willen we het woord ‘retro’ in combinatie met deze RR onmiddellijk uitbannen. Er is helemaal niets retro aan deze Triumph, niet in looks en al zeker niet qua prestaties.

De basis kennen we van de eerder dit jaar geïntroduceerde Speed Triple RS. Frame en blok van de RR komen een-op-een over van de naakte branieschopper; goed voor 180 pk @ 10.750 tpm, een topkoppel van 125 Nm en een rijklaar gewicht van 199 kilo. Dat zijn geen misselijke cijfers, sterker nog, een paar jaar geleden was een superbike met deze waarden helemaal het mannetje. Uiteraard werd de ergonomie aangepast. Het stuur heeft plaatsgemaakt voor een setje clip-ons waardoor je iets verder op het voorwiel duikt; 135 mm lager en 50 mm verder naar voren om precies te zijn. De voetsteunen gingen ietsje naar achter, maar de positie (en hoogte) van het zadel bleef gelijk.

Om de sportieve aspiraties extra kracht bij te zetten, is de Speed Triple 1200 RR uitgerust met semi-actieve Öhlins Smart EC 2.0 veercomponenten rondom;  wat samen met het Pirelli SuperCorsa SP V3 rubber garant moet staan voor hete betere stuurwerk. Duik je iets té enthousiast een bocht in, dan kan je net als op de RS terugvallen op een set Brembo Stylema remklauwen, 320 mm zwevende schijven én bochten-ABS. Op elektronicavlak verder ook geen klagen; de RR doet het standaard met een up/down quickshifter, 5 rijmodi (Rain, Road, Sport, Track en de zelf in te stellen Rider), wheelie control, en hellingshoekgevoelige tractiecontrole. Alles terug te vinden op het fraaie 5 inch TFT-dashboardje dat we kennen van de RS, maar op de RR een vast plaatsje heeft gekregen in de kuip.


Goed nieuws, op een vraag van ons of een Street Triple 765 RR snel zal volgen begon pr-chef Miles Perkins wat smalend te lachten gevolgd door ‘no comment’. Oftewel: die is in de maak. Nog meer goed nieuws, de Speed Triple 1200 RR is al vanaf december leverbaar. Prijs? 23.250 euro in Nederland, 20.800 euro in België – voor de witte, dan, de rode is iets duurder.


Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen