MV Agusta Brutale 1000 RS

Met de ietwat Italo-Engels aandoende slogan ‘Indifference is non-existent’ lanceert MV Agusta de nieuwe 2022 Brutale 1000 RS; een toegankelijkere, comfortabelere en goedkopere versie van hun exclusieve hypernaked. Al denken wij bij ‘toegankelijk’ niet meteen aan een 998cc viercilinder met 208 pk…

Maar ach, dat zijn details. Want bij ‘goedkoper’ denken we ook niet aan een standaarduitrusting met een elektronische Öhlins stuurdemper. De RS is dan ook grotendeels gebaseerd op de Brutale 1000 RR; al werd diens semi-actieve Öhlins vering wel ingeruild voor volledig instelbare Marzocchi 50 mm UPSD vooraan en een dito Sachs schokdemper achteraan. ’t is maar wat je budgetvering noemt.


Ook anders op de RS: hogere clip-ons voor een iets minder extreme ergonomie, nieuwe voetsteuntjes (voor meer grip), nieuwe spiegels (voor verbeterde zichtbaarheid), een nieuwe achtervelg en een dikker gepolsterd zadel (voor meer zitcomfort). Het blok kreeg een aantal updates, net als de elektronica – zo zit er nu Continental bochten-ABS op de RS. Het prijskaartje zou in België zo rond de 25.500 euro schommelen, in Nederland gaat het richting 30k. Da’s in elk geval dik 6.000 euro goedkoper dan de exclusieve RR, en het brengt de RS ook iets dichter in de buurt van andere hypernakeds als een Streetfighter V4 S. De Brutale 1000 RS is binnenkort bij de dealer te vinden in twee kleurstellingen: zilver en rood.  

Deel

Gerelateerde artikels

Motorrijder mei 2024

Een wereld van uitersten

In dit nummer kregen we tegen wil en dank te maken met uitersten. Soms zelfs in één en dezelfde motor, zo is de gloednieuwe Enduro

Motorkeuring

Dossier: één jaar motorkeuring

Op 1 januari 2023 voerde Vlaanderen de motorfietskeuring in. Sindsdien moet elke motor van meer dan 125cc die tweedehands verkocht wordt en elke motor die