Ducati onthult Multistrada V4 Pikes Peak!

Je kon er op wachten, maar hij is er nu echt: de snelste Multistrada aan deze kant van het melkwegstelsel: De V4 Pikes Peak. Ingrediënten; 17-inch voorwiel, enkelzijdige achterbrug, Öhlins vering en een speciale Race Riding Mode.

Als we het rijtje met specs aflopen dat durven we de claim van Ducati dat dit ‘de snelste Multistrada ooit’ is wel te geloven. Aan de basis van de Pikes Peak staat natuurlijk de vorig jaar geïntroduceerde Multistrada V4 (S), met z’n indrukwekkend 170 pk sterke Granturismo V4 tussen de wielen. Dat blok is zo ongeveer het enige dat onaangetast is gebleven op de Pikes Peak. Er is alleen een extra Ride Mode toegevoegd: Race. Deze mode laat de begrenzer er minder hard inkomen, zet de gasreactie van de V4 nog iets verder op scherp en stelt de quickshifter in staat nog agressiever terug de schakelen. Kortom, mocht je haast hebben, zit je dus goed.

De grootste aanpassingen zien we aan de kant van het rijwielgedeelte. Het 19-inch wiel van de ‘gewone’ is aan de kant geschoven ten faveure van een sportievere 17-inch velg. Dat verandert de geometrie uiteraard en geeft de V4 Pikes Peak een sportiever, meer voorwiel georiënteerd rijkarakter. De wielen zijn trouwens gesmede exemplaren van Marchesini en naast fraai ook 2,7 kilo lichter. Bijkomend voordeel is natuurlijk ook dat je er nu serieus sportief (120/70 en 190/55) rubber onder kunt lepelen. Voor het eerst op de Multistrada V4 zien we nu ook weer een enkelzijdige achterwielophanging. Om te compenseren voor het kleinere voorwiel is de balhoofdhoek nu 25,75°, in plaats van 24,4°. O ja, in totaal is de Pikes Peak vier kilo lichter dan z’n allroad broeder: 241 kg rijklaar.

Weten hoe de nieuwe Pikes Peak rijdt? Wij hadden eerder deze maand al een sneak preview!

Aan boord is het uiteraard iets spartaanser, het (smoke) ruitje is korter, het stuur lager geplaatst/smaller en de voetsteunen staan hoger en iets meer naar achteren. Verder kan je wel terugvallen op de goodies van de V4 S, zoals Öhlins semi-actieve EC 2.0 vering, Brembo Stylema’s, Adaptive Cruise Control (ACC) en natuurlijk het 6,5” TFT-dashboard.

De Ducati Mulitstrada V4 Pikes Peak wordt in december verwacht. De prijs volgt later.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen