Suzuki Katana verder op scherp

O ja, de Suzuki Katana! We waren ‘m per ongeluk alweer een beetje vergeten. Zonde, want het is een aparte verschijning én een prima presterende naked. Dat wordt vanaf volgend jaar alleen nog maar beter, want de Katana krijgt dezelfde updates als de GSX-S1000.

Goed nieuws, de Suzuki Katana krijgt een stevige boost met de nieuwigheden die z’n naakte GSX-S1000 broer eerder dit jaar al te verwerken kreeg. Dat betekent dus een Euro5-proof vier-in-lijn met aangepaste nokkenassen en klepveren, en natuurlijk ride-by-wire gasbediening. Dat laatste element zorgt niet alleen voor een veel betere gasrespons (weten we uit ervaring) maar zorgt er ook voor dat de Suzuki Katana nu standaard uitgerust kon worden met een up/down quickshifter, rijmodi en vijfvoudig instelbare tractiecontrole.

Net als bij de GSX-S1000 is het blok iets krachtiger en nu goed voor 150 pk @ 10.000 tpm en een topkoppel van 106 Nm bij 9.250 tpm. Power zat dus (zoals je hier kunt zien). De nieuwe bekrachtigde koppeling zorgt voor soepel wegrijden (low rpm assist) en een beter fingerspitzengefühl. Stiekem vinden wij de donkerblauwe wel sexy, voor zover wij daar verstand van hebben…

Deel

Gerelateerde artikels

Motorrijder mei 2024

Een wereld van uitersten

In dit nummer kregen we tegen wil en dank te maken met uitersten. Soms zelfs in één en dezelfde motor, zo is de gloednieuwe Enduro

Motorkeuring

Dossier: één jaar motorkeuring

Op 1 januari 2023 voerde Vlaanderen de motorfietskeuring in. Sindsdien moet elke motor van meer dan 125cc die tweedehands verkocht wordt en elke motor die

Bimota by Kawasaki Racing Team

Bimota keert in 2025 terug naar WorldSBK

De Italiaanse motorfietsfabrikant Bimota treedt in 2025 terug aan in het WorldSBK kampioenschap, onder de vlag Bimota by Kawasaki Racing Team. Daarmee keert Bimota terug