Harley-Davidson lanceert nieuwe ST’s en CVO’s

Harley-Davidson zet het nieuwe jaar goed in: de Street Glide, Road Glide en Low Rider krijgen en ST-versie met de 117 cubic inch Milwaukee-Eight in het vooronder. En ook over de Custom Vehicule Operations (CVO-modellen) is er nieuws.

Het 117-blok was tot voor kort enkel gereserveerd voor CVO-klanten, maar omdat Harley-Davidson een paar van hun modellen sportiever wil maken – geïnspireerd door hun King of the Baggers-titel in het Amerikaanse kampioenschap – nemen drie modellen dat blok nu over voor een prijskaartje dat iets lager is dan wat er doorgaans aan de CVO-modellen hangt. Afhankelijk van het model ligt het maximale koppel op 169 of 172 Nm bij 3.500 (Low Rider ST) of 3.750 tpm.


Harley heeft de ST-modellen niet enkel sneller gemaakt, er was ook aandacht voor de stuureigenschappen. Zo krijgt Low Rider ST meer veerweg achteraan, wat meteen ook voor meer grondspeling en meer hellingshoek zorgt; het duurt dus wat langer voordat je schraapgeluiden hoort. Om dezelfde reden zijn de koffers (die trouwens in een handomdraai te (de)monteren zijn) hoger bevestigd. Apart is de kopkuip op de Low Rider ST, die gebaseerd is op de FXRT van de jaren 80. Het maakt wel dat de Low Rider ST een stevige 327 kilogram in de schaal werpt. De Low Rider S, zonder koffers, krijgt als enige niet-bagger ook het 1.923cc-blok.

 


De Harley Road en Street Glide ST’s zien er niet bepaald anders uit dan de andere Road en Street Glides, maar beide krijgen dus ook een 117-M8 blok  en eveneens een verhoogde achterkant voor meer grondspeling. De Road Glide krijgt wel een smaller, sportiever spatbord en een zogeheten Heavy Breather luchthapper. Daarnaast is er ook een solozadel, en – opnieuw met het oog op meer sportiveit – kleinere koffers dan op de Road Glide Special. Nu is een rijklaar gewicht van 382 kg allesbehalve sportief te noemen, maar we weten uit ervaring dat een Road Glide z’n gewicht goed weet te maskeren. Voor de Street Glide gelden min of meer dezelfde aanpassingen.   


Zoals intussen welbekend staat ‘CVO’ voor ‘Custom Vehicule Operations’, of ook: the sky is the limit. Wat je maar kan bedenken qua customizen, het is mogelijk; tot handgelakte details toe. Of ook: alles wat Harley mogelijkerwijs tegen een motor aan kan gooien, is op de CVO gemikt. Voor 2022 is de CVO Limited terug van weggeweest. Net als de CVO Street Glide, Road Glide en Tri Glide trike krijgt die het 117-blok. Ga wel even zitten voor de prijs…

Harley-Davidson Low Rider ST: € 22.395,- (B) • € 26.395,- (NL)
Harley-Davidson Low Rider S: € 20.895,- (B) • € 24.395,- (NL)
Harley-Davidson Road Glide ST: € 33.995,- (B) • € 39.695,- (NL)
Harley-Davidson Street Glide ST: € 33.695,- (B) • € 39.195,- (NL)
Harley-Davidson Road Glide Limited CVO: € 48.395,- (B) • € 56.495,- (NL)

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen