Nieuwe Yamaha Ténéré 700 World Raid

Trouwe lezers weten dat we behoorlijk stevige Ténéré 700-fans zijn. En daar lijkt net nog een extra reden bovenop te zijn gekomen in de vorm van de World Raid, die beter is uitgerust dan de voorgaande Ténéré-edities.

Zo is er om te beginnen een benzinetank van 23 liter gemonteerd. Dat is zeven liter extra in vergelijking met de standaard Ténéré, die het op zich al vrij ver schopt met 16 liter. De World Raid zou je ongeveer 500 km ver moeten brengen, wat betekent dat je al eens kan verdwalen en zonder je daar al teveel zorgen om te hoeven maken.

De tank is in twee helften opgedeeld, een beetje zoals we dat nog kennen van KTM’s 950/990 Adventure. Dat heeft als voordeel dat de tanks lager gemonteerd kunnen worden, wat goed is voor het zwaartepunt als je door het zand gaat baggeren.


Yamaha beweert dat het zwaartepunt nauwelijks veranderd is ten opzichte van de standaard Ténéré 700, terwijl de massacentralisatie tussen voor- en achterwiel zelfs beter zou zijn geworden. Voor die zowat onvermijdelijke val zijn de panelen rond de nieuwe radiator uitgevoerd in een stevig glasvezelcomposiet en is er ook een nieuwe carterbescherming ontwikkeld.

Door de aanpassingen wijzigde ook de ergonomie. De nieuwe, dubbele tank is immers lager dan de standaardversie, waardoor het zadel vlakker is uitgevoerd en je als rijder meer naar voren en achteren kan gaan zitten. Met een hoogte van 890 mm is het zadel niet laag; maar wie op avontuur wil mag dat geen punt noemen, want dat doe je toch vooral staand. Daartoe dienen ook de bredere voetsteunen.  Je krijgt er verder een 15 mm hoger windscherm met demonteerbare deflectors aan de zijkanten bovenop.

 


Waar de standaardversie van de Ténéré nog over een lcd-scherm beschikt, is de World Raid uitgerust met een modern TFT-exemplaar met connectiviteit, zodat je ook in de steppe je tekstberichten kan aflezen of zien dat je telefoon overgaat. Belangrijker is dat je ook de navigatieapp MyRide kan gebruiken.

Je kan kiezen uit drie thema’s (Explorer, Street, Raid) die je meer op het soort rit toegespitste info geven. Zo krijg je in de Raid-functie zelfs twee onafhankelijke, terugtellende tripmeters zodat je de afstand tot je volgende routepunt kunt bepalen. Heel erg ‘Dakar’ allemaal.


Terwijl de standaard Ténéré over instelbaar ABS beschikt – als in ‘aan’ of ‘uit’ – krijgt de World Raid drie ABS-modi die variëren tussen vol ingeschakeld, enkel op het voorwiel of helemaal uit.

Ook de veren kregen een stevige update, met een hoogwaardiger 43 mm KYB voorvork (mét Kashima coating) die met 230 mm veerweg 20 mm grotere stenen kan hebben, waarbij nu naast de in- en uitgaande demping ook de veervoorspanning kan ingesteld worden. De achterveer kreeg een update die gericht is op stevige offroad-werk, met een apart gasreservoir en een aluminium behuizing voor een betere hittebestendigheid.

Prijzen zijn nog niet bekend, maar de World Raid zou vanaf mei 2022 beschikbaar moeten zijn. Niet talmen met bestellen, zouden we zeggen… want we vermoeden dat de leveringsproblemen van de voorbije twee jaar nog niet helemaal van de baan zijn.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen