Aan de oorsprong van de K 1600 GT (de GTL is dezelfde motor met een meer ontspannen zithouding, windbescherming en bagagemogelijkheden, maar is mechanisch identiek) moet een vlaag van grootheidswaanzin gelegen hebben. Als merk een 160 pk sterke, 319 kg wegende 1.649cc zespitter bouwen terwijl je met de RT-boxer al een van de betere toermotoren ter wereld in de rangen hebt… Het mocht blijkbaar wat kosten, zowel qua tijd, energie als investering.
Het resultaat was een geweldige toermotor die (eens goed op weg) z’n gewicht aardig wist te verstoppen, met een karaktervol blok dat bulkt van het koppel (175 Nm om precies te zijn) en klinkt als een luchtgekoelde Porsche 911 die stevig op z’n staart wordt getrapt. De aparte Hossack voorvering (door BMW Duolever genoemd) en de Paralever achtervering zorgt voor geweldig weggedrag, als een Honda Gold Wing met sportschoenen aan. Wat ons betreft is er geen betere kilometervreter voor wie een beetje van excessen houdt. Een Gold Wing is comfortabeler, maar mist de viscerale sensaties van de K 1600 GT. De ‘Special K’, zoals wij ‘m durven noemen, was destijds geen goedkope motorfiets en is dat dus ook tweedehands nog steeds niet. Maar het minste wat je kan zeggen is dat je heel veel motorfiets voor je geld krijgt.
Tot zover waarom je een K 1600 GT zou moeten kopen. Alleen, het is geen onbeschreven blad. Zo dronk de eerste generatie (2011-12) nogal graag. Benzine valt te begrijpen met zo’n blok, olie daarentegen… Veel blokken werden vervangen onder garantie, temeer omdat ook afbladderende verf op sommige exemplaren ‘een dingetje’ bleek. Wees dus op je hoede bij een model van de eerste generatie met lage kilometerstand. Een ander bekend probleem: bedieningsknoppen die dienst weigerden. Dat was een BMW-trekje in die tijd, want we kennen het verhaal van een BMW-medewerker die op een ander model hetzelfde probleem kende en het advies kreeg een emmer water over het stuur te gooien om de knoppen te koelen. Onthoud desnoods die tip… Daarnaast waren er ook bekende problemen met de versnellingsbak en cardan. Allemaal redenen waarom er in 2013 een stevige update volgde…
We raden je dan ook aan om, indien mogelijk, voor een post-2013-model te gaan; daar zijn veel minder issues gemeld. Er zijn recalls geweest voor transmissieproblemen in 2019 voor modellen gebouwd tussen 2016 en 2019, en dit voor alle K 1600-modellen. Check dus zeker of die recall is gebeurd. Op de BMW-website kan je dat middels het chassisnummer trouwens perfect nagaan onder de noemer ‘safety check’. Bekijk ook even of je communicatiesysteem samenwerkt met de BMW, want niet alle systemen zijn compatibel – zo zijn Garmin gps-toestellen dat bijvoorbeeld niet, ook al is de BMW navi een Garmin-systeem.
Los van dat alles is de K 1600 GT-perslancering ergens in 2013 er eentje die nog regelmatig door onze gedachten gaat; zo hard blies de K 1600 GT ons van onze sokken met z’n prestaties, rijgemak en algemeen comfort. Zijn ‘King of the Road’-gevoel kent wat ons betreft nauwelijks z’n gelijke. En in tijden waarin dit soort excessen op twee wielen steeds moeilijker te verantwoorden zijn ten opzichte van de goegemeente, is nu misschien het goeie moment om ‘m in huis te halen…
Vloeistofgekoelde zescilinder-in-lijn | 1.649cc | 160 pk | 319 kg (rijklaar) | 26,5 l. | € 12.500,- • € 25.000,-