Kort getest: Indian Chief Dark Horse

Indian pakt ieder jaar uit met een aantal nieuwe of vernieuwde modellen. Voor het jongste trio cruisers haalde de marketingafdeling een legendarische naam onder het stof vandaan. De nieuwe Chief is er in drie versies: de Chief Dark Horse, de Chief Bobber Dark Horse en de Super Chief Limited.

Doet de modelnaam Chief een belletje rinkelen, dan denk je ongetwijfeld aan een joekel van een cruiser met een al even gigantisch voorspatbord en daarbovenop een trots indianenhoofd. Veeg dat beeld maar meteen van je netvlies, want de nieuwe Chief positioneert zich anders. De Chief Dark Horse en Chief Bobber Dark Horse zijn pure bobber/choppers, de Super Chief Limited heeft met een windscherm ter grootte van een verandadeur, leren zijtassen en floorboards wat meer toercapaciteiten. Op de testdag in de Ardennen reden we voornamelijk met de Chief Dark Horse.


Nog voor je één meter met de Chief Dark Horse gereden hebt, ben je wel al twee keer onder de indruk. Ten eerste omdat designer Ola Stenegard (ex-BMW) een fantastisch coole motor uit zijn pen heeft geschud en ten tweede omdat de machine tot in de details piekfijn is afgewerkt. Hoewel je aanvankelijk denkt dat het dashboard een eenvoudig rond klokje is, betreft het wel degelijk een kleurentouchscreen waarop je alle mogelijke informatie (inclusief navigatie-aanwijzingen) helder en duidelijk te zien krijgt. De Chiefs zijn voorzien van een sleutelloos startsysteem en uitgerust met een USB-aansluiting.


In het zadel valt de 304 kilo zware Chief een stuk compacter en kleiner uit dan verwacht, en vanaf het moment dat je de wielen laat rollen wordt hij nog een stuk lichter. Worden cruisers steevast met de begrippen ‘zwaar’ en ‘traag’ geassocieerd, op de Chief is dat zeker niet zo. Deze Indian voelt niet alleen compacter aan dan verwacht, het Thunderstroke 116 blok perst er ook bepaald geen slappe brij uit.

In Sport-rijmodus reageert de 1.890cc V-twin zo gretig op elke impuls van de rechterhand dat het eigenlijk een tikkeltje van het goede te veel is, al helemaal als je cruisernormen hanteert. Overschakelen naar de Touring-modus dan maar, al heeft dat absoluut niet het gehoopte resultaat. Touring heeft last van een vertraging op de gasrespons die wel handig kan zijn als je driehonderd kilometer rechtdoor buffelt op een snelweg, maar zodra je iets vlotter wil rijden werkt de vertraging op een draai aan het gashendel al snel op de zenuwen. Gelukkig is er nog de Normal-modus, die een stuk neutraler reageert als je het gas open- of dichtschroeft.


Nog zo’n vooroordeel over cruisers en bobbers is dat ze alleen in de showroom comfortabel zitten. Meestal hebben de machines in kwestie dermate weinig veerweg dat de vering keihard moet worden afgesteld om te voorkomen dat de boel doorslaat op de eerste de beste verkeersdrempel. Niks van dat alles bij de Indian Chief Dark Horse, want hoewel die slechts 75 mm veerweg in de aanbieding heeft, is het comfort verbluffend. Heb je een verkeersdrempel te laat opmerkt (omdat je dankzij het Thunderstroke 116 blok te hard reed en door de matige remmen onvoldoende kon vertragen), dan word je beslist niet door de doorslaande achtervering naar de maan gelanceerd. De manier waarop de vering van de Chief grote en kleine oneffenheden in het wegdek filtert, is zonder meer verbluffend.

Conclusie
Met zijn hoger stuur en 16” spaakwielen voor en achter (de Chief Dark Horse heeft een 19” voorwiel) zit de Chief Bobber Dark Horse iets ‘normaler’ dan de Chief Dark Horse; qua stuurgedrag, afwerking en krachtbron zijn de twee voor de rest identiek. Zoals gezegd voegt de Super Chief Limited wat toercapaciteiten aan het pakket toe. De drie nieuwe Indians zijn stevig geprijsd, maar wel correct als je bedenkt wat je er allemaal voor in de plaats krijgt: een piekfijn afgewerkte motor met bakken uitstraling, een potent motorblok en vering die fantastisch werk levert.

Plus- en minpunten
+ Looks
+ Comfortabele vering
+ Elektronica/dashboard
– Rijmodi vragen verfijning
– Hitte van de uitlaat
– Alleen op de Super Chief Limited kan de duo mee

Lees het volledige verslag in Motorrijder juli 2021.

Motor: 1.890cc, 4 kl./cil., luchtgekoelde V-twin
Boring x slag: 103,2 x 113 mm
Compressieverhouding: 11:1
Max. vermogen: n.b.
Max. koppel: 162 Nm
Gewicht: 304 kg (rijklaar)
Zithoogte: 662 mm
Tankinhoud: 15,1 l.
Kleuren: Black Smoke, Stealth Grey, Alumina Jade Smoke (kaki)
Prijs België: € 18.590,- (Chief Bobber Dark Horse € 20.590,-/Super Chief Limited € 23.290,-)
Prijs Nederland: € 21.690,- (Chief Bobber Dark Horse € 23.990,-/Super Chief Limited € 27.190,-)

Tekst Pieter Ryckaert • Fotografie Pien Meppelink

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red

Can-Am Origin

Kort getest: Can-Am Origin

Hilariteit alom als ik de presentatieruimte van de Can-Am Origin in Austin, Texas binnenwandel. Ik heb niet door wat er zo grappig is, tot een