Yamaha introduceert stuurbekrachtiging op motorfietsen

Yamaha zal dit jaar de fabrieksracers in het All-Japan Motocross Kampioenschap uitrusten met elektronische stuurbekrachtiging.

Het gaat weliswaar nog om prototypes, maar Yamaha wil het R&D-proces versnellen door het systeem in competitieverband in te zetten. Het plan is om Electronic Power Steering (EPS) op een verscheidenheid aan machines te gebruiken, en in een niet al te verre toekomst wellicht ook op wegmotoren.

Yamaha omschrijft het EPS-systeem als ‘een nieuwe ondersteuning voor de rijder, die bijdraagt tot de verbetering van de stabiliteit en de wendbaarheid van de motorfiets’. Yamaha’s EPS-systeem maakt deel uit van de ‘Long-Term Vision of ART for Human Possibilities’, een project dat werd aangekondigd op de 2019 Tokyo Motor Show, waarbij ‘ART’ staat voor ‘Advanced robotics, Rethinking solutions and Transforming mobility.’

Het EPS-systeem werkt op basis van dezelfde technologie die wordt gebruikt in elektrisch ondersteunde fietsen: een sensor meet de kracht die wordt uitgeoefend (bij een elektrische fiets is dat op de pedalen, bij EPS is dat de kracht die op het stuur wordt uitgeoefend). Dat signaal wordt naar een regeleenheid gestuurd die het vertaalt en een elektromotor aanstuurt om je beweging op de juiste manier te ondersteunen. De elektronische stuurbekrachtiging in veel moderne auto’s werkt op een vergelijkbare manier. Er is nog steeds een directe verbinding tussen het stuur en de vork, dus de uiteindelijke controle ligt bij de rijder.


EPS ondersteunt niet alleen het sturen van de motorfiets – iets wat vooral gebeurt bij lage snelheden, wanneer de stuurbewegingen groter zijn – maar werkt bij hoge snelheden ook als een actieve stuurdemper. Omdat het systeem het verschil kan zien tussen input op het stuur en externe invloeden op het sturen, kan het die eerste soort input ondersteunen en de tweede soort tegengaan.

In de toekomst zou het systeem deel kunnen uitmaken van een compleet assistentiepakket, bestaande uit ABS, tractiecontrole en eventueel zelfs radar- of camerasensoren, dat kan inspringen indien nodig om ongelukken te voorkomen of een impact te beperken.


Yamaha’s MOTOBOT-prototype heeft al aangetoond dat een computergestuurde motorfiets op hoge snelheid een rondje over een circuit kan rijden zonder menselijke hulp, dus het idee van computergestuurde besturing is veel dichterbij dan je zou denken…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen