“Aaaaah zabenyaaaaaaa bagithi Baba! Nants ingonyama bagithi Baba…” Wie ‘De Leeuwenkoning’ heeft gezien en een mondje Zulu spreekt, weet dat het openingsnummer over de geboorte van een nieuwe leeuw gaat. En kijk, daar is de Benelli Leoncino 800. Simba wordt groot, zeg maar…
Benelli timmert flink aan de weg. Opmerkelijk is dat ook de Italianen, die weleens hun neus durven ophalen voor hun kroonjuwelen die dezer dagen in China worden geproduceerd, de Benelli TRK 502 zomaar naar de top van de verkooptabellen gestuwd hebben als bestverkochte motor van het jaar – waarmee de BMW R 1250 GS als een soort Mufasa van de troon werd gestoten.
Met de Leoncino 800, al dan niet in Trail-vorm, wil Benelli nog meer marktsegment naar zich toe halen. Puur wat uiterlijk betreft zit het al snor met de Leo 800. Met een eigenzinnig buizenframe, een overzichtelijk TFT-dashboard en een dikke, stoere 50 mm voorvork ziet de Leoncino 800 er patent uit.
Het blok van de Leoncino is afkomstig van de 752 naked. Hoewel de katalysator werd aangepast om de Euro5-norm te halen, is het dus in wezen wel dezelfde 754cc paralleltwin met 76 pk bij 8.500 tpm en 67 Nm bij 6.500 tpm. Ten opzichte van de 752 zitten er ook andere motorcovers op de Leoncino, met als doel het mechanische motorgeluid wat in te perken. Voor het betere acceleratiewerk moet de Leoncino het met drie tandjes minder stellen in de eindoverbrenging; verder zit er ook een slipperkoppeling op en is er ledverlichting rondom.
Hoewel de Leoncino geen lichtgewicht is, valt dat vanaf de eerste meters al niet meer op. Al kan dat te maken hebben met het feit dat je aandacht meteen volledig opgeëist wordt door het samenspel van gasrespons en koppeling. De injectie lijkt behoorlijk nukkig, een indruk die niet beter wordt eens het blok goed warm is gestookt. De gasrespons even buiten beschouwing gelaten is het zeker geen verkeerd blok, met een aangename acceleratie en een leuke roffel. Vanaf 3.000 tpm schieten de toeren gestaag de hoogte in tot de begrenzer, die het feestje dan wel abrupt een halt toeroept. De versnellingsbak werkt goed en precies, zodat de gang er mooi inblijft.
Nog een domper is de werking van de achtervering. Die heeft het duidelijk lastig om het voortreffelijke voorbeeld van de dikke, niet-instelbare voorvork te volgen; in die zin dat oneffenheden op snellere stukken toch voor wat deining aan de achterkant zorgen, waardoor je altijd een beetje op je hoede bent.
Na een rit op de Leoncino 800 staat ook Trail-versie te blinken. Met een 19” voorwiel en 12 kg extra benader ik die met enige terughoudendheid. Maar hoewel de achtervering zich opnieuw van een eerder zachte kant laat zien, lijkt de Trail een stuk meer in balans dan z’n straatgerichte broer. Van deining is er op de Trail geen sprake, en ook de gasrespons lijkt nu plots quasi prefect. Draaien in een krappe straat, trage haarspeldbochten, het horten en stoten lijkt volledig verdwenen. Het enige minpuntje is dat het ABS niet uitgeschakeld kan worden, wat in combinatie met losse kiezels toch de pupillen wat doet vergroten als er zich een onverwacht obstakel aandient.
Conclusie
De hoofdconclusie is dat de Benelli Leoncino 800 Trail de aan te raden motor van de twee is. Die heeft alle leuke en goed uitziende kenmerken van de gewone, maar om God weet welke reden stuurt hij beter en heeft hij een veel betere gasrespons. Maar net als bij Simba staan er behoorlijk wat rivalen hem naar het leven, waarbij het prijsverschil niet meer zo breed is als de Chinese Muur lang. Daarnaar gevraagd trekken ze bij Benelli de kaart van de verhoogde kosten: containers en onderdelen noodzaken het prijskaartje, en Hakuna Matata-gewijs (’t Is maar hoe ge het ziet!) wijzen ze erop dat ook de concurrentie met prijsstijgingen te kampen heeft.
Plus- en minpunten
+ Ziet er goed uit
+ Trail is betere van de twee
+ Net wat beter geprijsd dan concurrentie
– Gasrespons Leoncino 800
– Achtervering Leoncino 800
– ABS niet uitschakelbaar
Lees de volledige test in Motorrijder juni 2022.
Benelli Leoncino 800 (Trail)
Motor: 754cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Boring x slag: 88 x 62 mm
Compressieverhouding: 11,5:1
Max. vermogen: 76 pk @ 8.500 tpm
Max. koppel: 67 Nm @ 6.500 tpm
Gewicht: 222 (234) kg (rijklaar)
Zithoogte: 805 (834) mm
Tankinhoud: 15 l.
Kleuren: grijs, groen, zwart
Prijs België: € 8.399,- (€ 8.799,-)
Prijs Nederland:€ 9.599,- (€ 9.999,-)
Tekst Luc Embrecht, PR Fotografie Benelli