In de aanloop naar de eerste Nationale Tweetaktdag op 25 juni nemen we je de komende weken mee op een blauw wolkje naar een paar fijne momenten/motoren uit de geschiedenis van de tweetakt. Vandaag: Honda NSR500.
Al ruim zestig jaar speelt Honda een prominente rol in ‘s werelds racegeschiedenis. In die tijd heeft HRC (Honda Racing Corporation, de naam die de race-afdeling in 1982 kreeg) een aantal iconische motoren ontwikkeld, met de NSR500 als ultieme tweetaktracer.
De V4 NSR500 maakte zijn debuut in 1984 als vervanger voor de driecilinder NS500, en bracht wereldtitels voor enkele van de grootste namen uit de racegeschiedenis, denk maar aan Freddie Spencer, Wayne Gardner, Eddie Lawson, Mick Doohan en Valentino Rossi.
De NSR wordt vandaag de dag gezien als niets minder dan een legendarische motor, maar de oorspronkelijke versie uit 1984 was verre van perfect. Het motorblok was nooit het probleem voor de NSR500: de vloeistofgekoelde 499,27cc tweetakt V4 was buitengewoon sterk, met een uiteindelijk maximumvermogen van meer dan 180 pk bij 12.200 tpm.
Het nogal onorthodoxe frame van de eerste NSR was echter lang niet zo goed en het duurde enige tijd vooraleer HRC erin slaagde van de NSR500 een succesvol totaalpakket te maken. Het was pas toen Honda het zwaartepunt van de motor hoger plaatste, dat de NSR zijn potentieel waar begon te maken.
We overdrijven niet als we zeggen dat NSR500 een compleet tijdperk in de GP domineerde: in de zeventien seizoenen tussen 1985 en 2001 werden op de NSR500 maar liefst tien wereldtitels in de wacht gesleept. Freddie Spencer won de eerste in 1985, in 1987 was het de beurt aan Wayne Garner en in 1989 bracht Eddie Lawson de titel mee naar huis.
Daarna was het even wachten voor de NSR, tot 1994. Hoewel er een verschil van vijf jaar zat tussen de overwinning van Lawson en de eerste WK-titel van Mick Doohan in 1994, was die overwinning in ‘94 het begin van een opmerkelijke reeks successen en absolute dominantie voor zowel Doohan als de NSR.
Het gouden duo pakte de 500cc-titel in ’94, ’95, ’96, ’97 en ’98. Een jaar later werd de NSR door Alex Crivillé naar de wereldtitel gereden. Valentino Rossi tekende in 2000 voor een tweede plaats om vervolgens in 2001 de laatste van de NSR-titels voor zijn rekening te nemen.
Tegen de tijd dat het 500cc-tijdperk ten einde liep, waarbij de NSR heel gepast ook de laatste overwinning in de wacht sleepte voordat de MotoGP het overnam, had de Honda meer 500cc-GP’s gewonnen dan gelijk welke andere motor, met een ongelooflijke 132 raceoverwinningen. De NSR500 heeft zijn prominente plaats in de geschiedenis van het wegracen dus wel verdiend…