Norton is terug (alweer)

Norton was de laatste tijd vooral in het nieuws vanwege de strafzaak rond oud-CEO Stuart Garner, maar wat de nieuwe eigenaars van het ooit zo trotse Engelse merk betreft is dat oud nieuws. Het in India gestationeerde TVS Motors nam Norton al in 2020 over en hield grote schoonmaak: er werd een nieuw hoofdkwartier uit de grond gestampt in de Engelse Midlands en er werd nieuw personeel aangenomen. Kortom: er werd werk van gemaakt om de boel weer serieus op poten te zetten.


Met de presentatie van de V4SV superbike gaat het nieuwe Norton 3.0 dan ook niet over één nacht ijs. Het mag duidelijk zijn dat de SV gebaseerd is op de V4SS, het vlaggenschip van Garners operatie, maar daarvoor werd de door betrouwbaarheidsissues geplaagde SS wel helemaal gedemonteerd en volledig opnieuw opgebouwd: de SS werd op 35 punten aangepakt en omgedoopt tot V4SV.


Een nieuwe frisse start dus voor de productie-superbike, waarbij het vermogen van de 72° 1.200cc V4 werd teruggetuned van dik 200 pk naar een meer realistischere (lees: betrouwbaardere) 190 pk @ 12.000 tpm. Verder zien we een TIG-gelast frame met verstelbare balhoofdhoek en swingarm, Öhlins vering rondom, het beste van Brembo en een drooggewicht van 193 kg. Prijs? In Engeland kost de V4SV omgerekend een dikke 50.000 euro. Slik. Wij gaan er volgende maand mee op pad, een uitgebreid verslag heb je dus heel binnenkort nog tegoed in KicXstart en Motorrijder.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen