Nieuwe BMW M 1000 R geeft je vleugels

Niet zolang geleden testten we de BMW S 1000 R en catalogeerden we hem onder ‘eerder rationeel’ – al beschouwden we dat niet als minpunt. In Beieren lijkt dat toch niet goed aangekomen, want zopas werd de nieuwe M 1000 R voorgesteld en daar is niks rationeels meer aan…

Te beginnen met 210 pk. Op een naked bike, jawel. Dat is een slordige 45 pk meer dan de standaard S 1000 R en die is al een behoorlijk stuk vooruit te branden. Wellicht ook de reden waarom de M 1000 R uitgerust werd met nieuwe vleugels, kwestie van het voorwiel iets makkelijker aan de grond te houden, temeer er ook een kortere eindoverbrenging (47 tanden in plaats van 45) in de M Endurance-ketting zit, plus kortere vierde, vijfde en zesde versnellingen in vergelijking me de S 1000 R. Kwestie van de Shift Assistant Pro nog wat harder aan het werk te zetten.  


Bij een dikke 220 km/u produceren de ‘winglets’ 11 kilo aan downforce.  Daarmee kan de M 1000 R meteen naast MV Agusta’s Brutale 1000 RR of Ducati’s Streetfigher V4 S en extremere afgeleiden gaan staan. De nieuwe M 1000 R boet wel een luttele Newtonmeter aan maximaal koppel in, al volstaat 113 Nm wellicht nog wel om de tegendruk van de vleugels moeiteloos ongedaan te maken…

Aan de basis van die machtsontplooiing zit een ietwat aangepast blok van de S 1000 RR, inclusief het Shifcam-systeem, aka variabele kleptiming, variabele inlaatkelken en een titanium uitlaat. Shiftcam laat een toerental van 14.600 tpm toe.


Qua rijwielgedeelte kreeg de M 1000 R gesmede aluminium velgen gemonteerd (wat het rijklaargewicht op 199 kilo brengt) in een zwarte 45 mm UPSD die elektronisch instelbaar is. Op die voorvork zitten ook nieuwe remklauwen, die je herkent aan hun blauwe geanodiseerde kleur. Dat doet ons onwillekeurig denken aan de sportieve Yamaha’s van eind jaren 90… Je kan zelf kiezen om de remmen eerder op weggebruik dan wel op circuit af te stemmen, waarbij vooral de remblokken het verschil maken. Mochten de vleugels niet volstaan, dan helpt een instelbare stuurdemper de voorkant mee onder controle te houden. 

Uiteraard beteugelt BMW het blok maar wat graag met een fiks elektronicapakket: launch-controle, pitlimiter en zelfs hill hold – dat laatste mocht je even willen stoppen halverwege Eau Rouge. Wellicht evenzeer voor de gein: cruisecontrole. Handig op het rechte stuk van Mistral op Paul Ricard, denken we dan.

Uiteraard zijn de elektronische vangnetten hellingshoekgevoelig. De rijmodi bestaan uit Rain, Road, Dynamic en Race, plus een Race Pro-modus die toelaat om drie aparte niveaus van gasrespons en motorrem te selecteren. Alles wordt overzichtelijk weergegeven op het 6,5” TFT-dashboard met vier thema’s. Houd je nog vingers over, dan kan je ook nog de laptimer en datalogger bedienen.

Verder zien we op de M 1000 R ook de Brake Slide Assist die ook al op de nieuwe S 1000 RR zat, zodat je glijdend bochten in kan sturen terwijl de M een oogje in het zeil houdt. Het systeem werkt op de remdruk van de achterrem. Voorwaar zeer clever, al wordt er geen gewag gemakt van de Slide Control van de S 1000 RR (waarbij je zowel bij accelereren als remmend insturen zelf kan bepalen/instellen hoever je het achterwiel wil laten uitbreken).


Qua optische details is er uiteraard de multicolor M-lak, een breder stuur met bar-end spiegels, ledkoplamp met M-logo, kleinere nummerplaathouder, lichtgewicht M-accu en nog een erg lange lijst aan opties waar bijvoorbeeld ook carbon wielen en Competition Pack te vinden zijn. Prijzen starten vanaf 23.050 euro in België en 25.500 euro in Nederland.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen