Kort getest: Fantic Caballero Flat Track 500

Verschillende Italiaanse motormerken van weleer herleven momenteel onder de vlag van Aziatische grootmachten, maar Fantic doet het op eigen kracht. Met de Caballero proberen ze jonge motorrijders naar het merk te halen en hun succes uit de seventies te herhalen.

Fantic dankt de groei van de afgelopen jaren aan de tussenkomst van VeNetWork, een groep investeerders uit de regio Venetië. De financiële injectie die zij doorvoeren doet het merk flink opleven en dat is duidelijk te zien, vooral op de eigen Italiaanse markt. Daar kiezen jonge motorrijders steeds vaker voor de Caballero, zowel in 125 als 500-vorm. Voor die laatste ben ik naar Italië afgereisd.


Wanneer ik mijn been over het zadel zwaai, valt meteen de lage zitpositie op, ondanks mijn geringe lengte (1.70 meter) pas ik perfect op de Flat Track. Fantic is duidelijk trots op zijn Italiaanse roots, getuige ook de tricolore aan de rand van het zadel, maar voor de basis van de eenpitter shopten ze toch bij ZongShen. Dat valt dan toch een beetje tegen, vooral omdat Fantic ook de eigendomspapieren van motorblokfabrikant Motori Minarelli bezit. Een klein smetje dat gelukkig ook weer snel weggepoetst wordt: de 40,1 pk sterke eencilinder presteert namelijk prima in dit verder Italiaanse feest.

Aangewakkerd door de fraaie sound uit de dubbele Arrow pijpjes voelt de Caballero zeker niet sloom aan. Het is vooral zaak om het blokje op stoom te houden, wat aardig lukt want de eenpitter draaft best gretig richting het uiterste toerenplafond. Waar die grens overigens precies ligt, is gissen. Hoewel de kleine tellerpartij over een toerenschaal beschikt, wordt die om een of andere reden ingenomen door metertjes van de benzinevoorraad en het accuvoltage.


Als we eenmaal ten noorden van Quinto di Treviso in de buurt van de Dolomieten komen, is het tijd om het rijwielgedeelte eens flink aan de tand te voelen. Nu er onafgebroken bochtenwerk onder de spaakwielen doorrolt is goed te merken dat de Flat Track zich beter thuis voelt zodra het asfalt meer en meer begint te slingeren. Hoewel je even moet wennen aan het gevoel van de 19” Mitas banden, is er weinig tijd nodig om voldoende vertrouwen te tanken. Je smijt de Fantic uiterst vlot de hoek in. Ook bij serieuze oneffenheden in het asfalt blijft de Caballero buitengewoon koersvast. Qua vering heeft Fantic duidelijk een prima compromis weten te vinden tussen sportiviteit en comfort. Dat laatste gaat helaas niet helemaal op voor het zadel…


Dat Fantic de boel serieus neemt, is ook te zien aan de rempartij. In het voorwiel tref je namelijk een radiaal opgehangen vierzuigerremklauw van ByBre aan. Na een paar remacties is al meteen duidelijk dat de Italianen daarin een prima keuze hebben gemaakt. In combinatie met de 320 mm waveschijf zijn twee vingers genoeg om de 500 op adequate manier af te stoppen. De achterrem is dan weer een heel ander verhaal; die blijkt bitter weinig uit te halen. Nog puntjes van kritiek: het gashendel voelt ronduit stroef, en de opzichtige plaatsing van het koelvloeistofreservoir strookt niet helemaal met de afwerking van de Flat Track. Jammer, want verder zit het op detailniveau behoorlijk snor.

Conclusie
De stoer ogende Flat Track is zeker een aanwinst, en dan niet alleen voor de A2-categorie. En mochten de looks van dit specifieke model je niet bevallen, er zijn nog vijf andere smaken waaruit je kunt kiezen: Scrambler, Anniversary, Rally, Deluxe en Explorer. Allemaal op dezelfde basis, maar dan met een iets andere look & feel. Zoek je een goed afgewerkte Italiaanse motorfiets met speelse eenpitter, voorzien van een goede mix aan vering en remcomponenten, dan zit je bij de Caballero wel goed. De enige dwarsligger die nog voor problemen kan zorgen, is de prijs. Die is namelijk vrij stevig, zeker gezien de concurrentie.


Lees het volledige verslag in KicXstart oktober 2022 en Motorrijder december 2022

Plus- en minpunten
+ Italiaanse looks
+ Fijn sturen
+ Lekker licht
– Stroef gashendel
– Behoorlijke prijs
– Zacht zadel

Motor: 449cc, 4 kl./cil, vloeistofgekoelde eencilinder
Boring x slag: 94,5 x 64 mm
Compressieverhouding: n.b.
Max. vermogen: 40,1 pk @ 7.100 tpm
Max. koppel: 43 Nm @ 6.000 tpm
Gewicht: 150 kg (droog)
Zithoogte: 820 mm
Tankinhoud: 12 liter
Prijs Nederland: € 8.499,-
Prijs België: € 6.799,-

Tekst Jarno van Osch • Fotografie Alessio Barbanti

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red

Can-Am Origin

Kort getest: Can-Am Origin

Hilariteit alom als ik de presentatieruimte van de Can-Am Origin in Austin, Texas binnenwandel. Ik heb niet door wat er zo grappig is, tot een