Ducati Diavel krijgt V4

We hadden al behoorlijk wat sympathie voor Ducati’s Diavel, maar met de komst van de 168 pk sterke V4 als aanjager voor de nodige ongein gniffelt het duiveltje op onze schouder nog net wat harder.

Het was natuurlijk geen verrassing dat de V4 zijn intrede zou doen in de Diavel-familie. De Diavel 1260 was al stilletjes op z’n retour en met de opmars van de V4 binnen de Ducati-gelederen was het slechts een kwestie van tijd voordat ook de Diavel zijn ziel zou verkopen aan Ducati’s succesvolle viercilinder krachthonk.

Voor puristen is dat wellicht even slikken, vooral ook omdat naast de klassieke L-twin-opstelling ook de desmodromische klepbediening bedankt werd voor bewezen diensten. Ducati maakt bij de Diavel namelijk gebruik van het Granturismo V4-blok uit de (o zo succesvolle) Multistrada.

Maar laten we vooral kijken naar de voordelen: de 1.158cc 90° V4 perst er namelijk dik 9 pk meer uit dan de oude 1260, met een topvermogen van liefst 168 pk bij 10.750 tpm. Hij boet ondanks z’n kleinere cilinderinhoud uiteindelijk ook maar 3 Nm in: 126 Nm @ 7.500 tpm. Daarnaast is de V4 qua onderhoud een stuk interessanter voor de portemonnee (klepveren behoeven maar eens om de 60.000 km een stelbeurt) en zorgt het blok met z’n Twin Pulse ontstekingsritme toch voor dat V2-gevoel. 


De Diavel V4 kreeg niet alleen dikkere spierballen, ook op de weegschaal ziet het er een stuk gunstiger uit. Het lichtere Granturismo-blok scheelt al vijf kilo, aanpassingen aan het rijwielgedeelte doen de rest met een reductie van nog eens zeven kilo. Alles bij elkaar is de Diavel V4 dertien kilo lichter en stokt de teller bij een rijklaargewicht van 223 kg.

Ergonomisch moet het iets beter toeven zijn, zo is de zithoogte 10 mm opgehoogd (nu 790 mm) voor iets meer beenruimte en is de veerweg achter 15 mm langer – onze onderrug maakt nu al een klein vreugdesprongetje.


Met de verlichte armaturen kan je je ook in het donker een weg banen in de uitgebreide menustructuur van het 5” TFT-display. Om van rijmodus te wisselen bijvoorbeeld. De Diavel heeft er vier: Sport, Touring, Urban en (een nieuwe) Wet, die elk gekoppeld zijn aan zaken als vermogensafgifte, gasrespons, hellingshoekgevoelige tractiecontrole, wheelie control en bochten-ABS. Verder doet de Diavel het ook met cruise control, launch control en een up/down quickshifter. Bluetoothkoppeling voor smartphoneconnectiviteit is eveneens standaard.

Wanneer je dit duivelse genoegen mag proeven? De Diavel V4 wordt in februari verwacht bij de dealers. De Ducati Red versie kost 31.890 in Nederland en 27.690 euro in België, de Thrilling Black versie moet 27.990 euro kosten in België en 32.290 in Nederland.

Deel

Gerelateerde artikels

Motorrijder mei 2024

Een wereld van uitersten

In dit nummer kregen we tegen wil en dank te maken met uitersten. Soms zelfs in één en dezelfde motor, zo is de gloednieuwe Enduro

Motorkeuring

Dossier: één jaar motorkeuring

Op 1 januari 2023 voerde Vlaanderen de motorfietskeuring in. Sindsdien moet elke motor van meer dan 125cc die tweedehands verkocht wordt en elke motor die

Bimota by Kawasaki Racing Team

Bimota keert in 2025 terug naar WorldSBK

De Italiaanse motorfietsfabrikant Bimota treedt in 2025 terug aan in het WorldSBK kampioenschap, onder de vlag Bimota by Kawasaki Racing Team. Daarmee keert Bimota terug