Zes (!) Benelli TRK’s in 2023

De Benelli TRK 502 en 502 X tweeling verkocht in het voorbije jaar als zoete broodjes in Italië en de Chinese eigenaars van het merk uit Pesaro zijn vastberaden om het ijzer te smeden als het witheet is. Zo zet Benelli voor 2023 zomaar eventjes zes verschillende TRK-modellen in de line-up.

TRK 502 en 502 X

Op de kleuren na blijven de TRK 502 en TRK 502 X onveranderd in de catalogus voor 2023. Belangrijk om te onthouden is waar het verschil tussen de twee zit. De gewone TRK 502 staat op twee 17” aluminium gietwielen en heeft daarmee weinig offroad ambities. De TRK 502 X staat echter op spaakwielen en het 19” voorwiel rolt iets vlotter over obstakels zodat deze motor toch al eens naar het onverhard mag lonken.

TRK 702 en 702 X

De opdeling tussen gewoon en X komt terug bij de TRK 702 en de TRK 702 X. Geen idee welke Chinees het in zijn hoofd heeft gehaald om het model 702 te noemen want in het vooronder steekt een 698cc twin die bij 8.750 toeren per minuut 76 pk ophoest en bij 6.250 omwentelingen 68,2 Nm naar de ketting stuurt. Da’s vergelijkbaar met wat pakweg een BMW F 750 GS in de aanbieding heeft, al is de Benelli TRK 702 met zijn 235 kilo dik elf kilo zwaarder dan de Beemer. Volgens de perskit zouden de TRK 702 en de 702 X exact evenveel wegen, al moet je de waarden uit een Italiaanse perskit vaak met een paar korrels zout nemen, zelfs als die Italianen door Chinezen betaald worden. Wat er ook van zij, de moderne Benelli’s mogen dan wel in China gebouwd worden, het designbureau zit nog steeds in Pesaro en de Italiaanse pennentrekkers zijn er in geslaagd om alle TRK-modellen een instant herkenbaar smoelwerk te geven. Goed, terug naar de TRK 702 en 702 X die allebei ook als A2-model zullen worden aangeboden. Het 5” TFT dashboard heeft Bluetooth zodat je met een knop op het stuur inkomende telefoontjes kunt opnemen en het gesprek ook kunt beëindigen. Omdat Chinezen tuk zijn op een beetje bling staat in de optielijst van de TRK 702 en de TRK 702 X een camera die in de bek van de motor wordt verwerkt. Met de Benelli-app kan je de camera aansturen om al rijdend filmpjes en foto’s te maken, hoe cool is dat? Wat het rijwielgedeelte betreft gaat Benelli voor de grotere TRK’s verder op de ingeslagen weg met een frame dat een combinatie is van stalen buizen en platen. De beide TRK 702’s worden vooraan afgeveerd door een vette UPSD met 50 mm vorkpoten, achter heeft de 702 X vijf millimeter meer veerweg dan de gewone TRK 702. (173 tegenover 168 mm). In de benzinetank past twintig liter brandstof.

TRK 800

Bestaat er in de 502 en 702 TRK line-up nog enige logica (X = spaakwielen + 19” voor, gewoon = gietwielen + 17” voor), dan mikken de Italo-Chinezen die logica netjes in de vuilnisbak voor de TRK 800. Want jawel, die staat op spaakwielen en heeft een 19” voorwiel, begrijpe wie kan. Een TRK 800 X is er trouwens niet en afgaand op de modelnaam van de TRK 800 zal er waarschijnlijk ook geen TRK 800 X komen. De 754cc tweecilinder van de TRK 800 kennen we al uit de Leoncino 800 en levert 76,2 pk bij 8.500 omwentelingen en 67 Nm bij 6.500 toeren. Wat nagenoeg identieke waarden zijn als wat de TRK 702 presteert zodat een mens zich al vragen kan stellen bij het bestaansrecht van de TRK 800 die droog 226 kilo weegt. Voeg daar de 22 liter brandstof bij en je komt ergens aan een rijklaar gewicht van 250 kilo, wat dus vijftien kilo meer is dan de TRK 702 voor hetzelfde vermogen en hetzelfde koppel. Ook de TRK 800 wordt opgebouwd met een frame dat stalen buizen combineert met stalen platen, de 50 mm upside down vork heeft onder de TRK 800 wel beduidend meer veerweg: 170 mm in totaal. De 171 mm veerweg achter zit dan weer tussen de veerwegen van de TRK 702 en de TRK 702 X. De TRK 800 is voorzien van een 7” TFT dashboard en een verstelbaar windscherm.

TRK 251

Onderaan wordt het TRK-gamma aangevuld met de TRK 251 op basis van een 249 cc monocilinder die bij 9.250 toeren per minuut er net geen 26 pk uitperst. Bij 8.000 omwentelingen is er 21 Nm beschikbaar. Het blokje hangt in een stalen buizenframe dat vooraan op een 41 mm upside down vork rust, achteraan biedt de monoshock een bescheiden 60 mm veerweg. ABS is standaard, vooraan doet een vierzuiger remklauw haar werk op een 280 mm remschijf, achteraan is dat een enkelzuiger remklauw en een 240 mm remschijf. De TRK 251 staat op 17” aluminium gietwielen en komt in wit, zwart, geel en grijs. Een TRK 251 X is er (voorlopig?) niet.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen