Tussen al het naked bike geweld zouden we bijna – onterecht – zijn vergeten dat Indian nog steeds een van de spectaculairste nakeds maakt van allemaal: de FTR. Goed nieuws voor de liefhebbers van het betere spierballenvertoon, in 2023 komen de Amerikanen met de FTR Sport.
Dan moeten we er tegelijk ook wel bij vertellen dat er een andere FTR sneuvelt, de S versie. Laatste wordt vanaf volgend jaar namelijk vervangen door de nieuwe Sport. Deze plaatst zich dan tussen de standaard FTR/FTR Rally en de exclusievere (lees: peperdure) FTR R Carbon. Goed, nu de administratie op orde is maar eens even kijken wat voor vlees we hier dan in de kuip hebben.
Feitelijk is het niet veel meer dan wat optische verschillen ten opzichte van de standaard FTR, en dan gaat het om het bikini-kuipje, blokspoiler, duo-cover, nieuwe tankcovers en een aangenaam fris, in onze ogen zeer geslaagd, kleurschema. Verder zijn de FTR en de FTR Sport wat betreft volledige instelbare Sachs vering, Brembo M4.32 remmen en Metzeler Sportec banden op exact dezelfde leest geschoeid. Daar hoef je het dus niet voor te doen. Motorisch is het nog steeds van hetzelfde ‘van dik hout zaagt men planken’ bij de FTR; 1203cc 60° V-twin met 126 pk en 118 Nm aan koppel bij 6.000 tpm. Gewicht? 223 Kilo droog voor de Sport. De gewone is bij gebrek aan extra polyester zelfs 4 kilo lichter…
Verder kregen al de FTR’s dezelfde updates mee voor 2023. Zo is de voorrem iets aangepast (remcilinder) voor meer gevoel, is de koppeling om dezelfde reden beetgepakt, is de complete familie nu uitgerust met een 101 mm dashboard met touchscreen, een nieuw ontwikkelde ‘sportuitlaat’, drie riding modes (Sport, Standard, Rain) en bochten-ABS. Qua uitstraling nog altijd de über-Monster die Ducati nooit durfde te maken…