Of beter, was, want Eugene Laverty nam onlangs op 36-jarige leeftijd afscheid als motorcoureur. Helaas gebeurde dat in mineur, want hij liep bij z’n laatste race op Phillip Island nog een bekkenblessure op toen hij met z’n Bonovo Action BMW ten val kwam na contact met Xavi Forres.
Tekenend, want de laatste jaren waren minder succesvol voor Laverty die met het Bonovo Action BMW Team aan z’n vijfde team in evenveel seizoenen toe was; maar wij onthouden vooral dat hij jarenlang (vooral in het WK Superbike) een van de smaakmakers van ‘onze’ sport is geweest. Een portretje.
Eugene Laverty werd geboren op 3 juni 1986 in het Noord-Ierse Toomebridge. Ook broers Michael en John zijn actief (geweest) als motorcoureur. De Ier begon zijn racecarrière in 2001 en na een gestage klim doorheen diverse nationale kampioenschappen brak hij in 2007 ook internationaal door. Laverty scoorde punten in het 250cc-wereldkampioenschap en maakte in 2008 de overstap naar het WSB, voordat hij in 2009 fulltime ging rijden in het WK Supersport.
Laverty boekte twaalf overwinningen in twee seizoenen in deze zeer competitieve klasse en eindigde twee keer als tweede voordat hij de overstap maakte naar de Superbikes. Gedurende vier seizoenen vocht ‘ie er voor de overwinningen en was hij een kanshebber voor het kampioenschap, met als hoogtepunt een tweede plaats in 2013. In 2015 keerde hij terug naar de MotoGP-paddock waar hij voor Team Aspar eerst een seizoen met een Honda en het jaar daarop met een Ducati streed voor toptienklasseringen.
Na een moeilijke terugkeer naar de Superbikes in 2017 wist Laverty in 2018 twee podiumplaatsen te behalen met de Aprilia RSV4. In 2019 volgde een door blessures geplaagd seizoen op de gloednieuwe Team GO ELEVEN Ducati V4 R. In 2020 kon hij terecht bij het BMW-fabrieksteam, maar de resultaten bleven uit. Ook het jaar daarop, bij RC Squadra Corse, verliep moeizaam, zeker toen het team zich al na vier ronden terugtrok. Laverty verving in de slotfase van het jaar nog wel de geblesseerde Tom Sykes in het BMW-fabireksteam en behaalde nog een aantal toptienresultaten.
De 36-jarige Ier wordt vanaf volgend jaar mede-eigenaar en lid van het management van het Bonovo Action BMW Racing Team. Niet alleen zal hij deel uitmaken van het management rond teameigenaar Jürgen Röder en manager Michael Galinski, zijn race-ervaring zal ook worden benut in zijn functie als rijderscoach voor zijn huidige teamgenoot Loris Baz en voor Garrett Gerloff, die voor 2023 overkomt van GRT Yamaha.
Met dertien WSBK overwinningen – waarvan de meest recente op Phillip Island in 2014 – en 35 podiumplaatsen evenaart Laverty bijna de prestaties van grootheden als John Kocinski, Scott Russell of Ben Spies. De Noord-Ier was met andere woorden een WSBK-klasbak.