Nee, niet elke GS is een BMW. Ook de Suzuki GS500 fietste zich in verschillende gedaantes een stevige reputatie bij mekaar.
Het aantal motorrijders dat zijn eerste meters bolde op een Suzuki GS500 wil je niet te eten geven, want vanaf dag één stond de halve-liter Soes bovenin de ranglijst van de rijschoolmotoren. Suzuki bouwde de GS500 in verschillende versies (als naked bike of gekuipt, met clip-ons of met stuur), maar de basis was altijd een onverwoestbare, luchtgekoelde paralleltwin van 487cc met 47 pk. Die no-nonsense krachtbron is lekker toegankelijk voor beginnende motorrijders die liever niet meteen van hun sokken worden geblazen door een overkill aan dadendrang uit het vooronder.
‘No-nonsense’ is trouwens de term die het best van toepassing is op de complete GS500. Deze Suzuki blinkt misschien niet uit in rijsensaties, hij is wel zuinig, gebruiksvriendelijk en belachelijk gemakkelijk om aan te sleutelen. Dat zijn allemaal redenen waarom de GS500 niet alleen een ideale rijschoolmotor was, het is ook een van de motoren die bovenaan de zoeklijst staan van mensen die wat geld opzij hebben gezet voor een pekelbrommer. Dat verklaart de Soesjes met ridicule kilometerstanden die nog in omloop zijn: het zijn simpelweg werkpaarden die hun kilometers vooral in slechte omstandigheden gelopen hebben, de dagen waarop de luxepaarden op stal stonden.
Zoals gezegd is de GS500 een heel gemakkelijke motor om aan te werken. Het blok vraagt nagenoeg geen omzien, het rijwielgedeelte kan je voor een eventuele aankoop wel best even inspecteren. Omdat heel veel GS500’s veel kilometers gelopen hebben in slechte weersomstandigheden en omdat frame en vering niet van hetzelfde bulletproof karakter zijn als het blok, kan je onder de vrij dunne lak hier en daar wat roestvorming aantreffen. Ook de link van de achtervering kan je het best op roest controleren. Om veilig mee te kunnen met het moderne verkeer is een upgrade van de voorrem geen slecht idee.
Rest evenwel de vraag of je van al de bovenstaande mankementen wakker moet liggen. Nieuw was de GS500 al een scherp geprijsde motor en tweedehands betaal je er al helemaal geen drol meer voor. Reserveonderdelen zijn al even goedkoop (een compleet motorblok voor honderd euro, jawel) en nagenoeg iedereen koopt de GS500 waarvoor iedereen ‘m voor jou al gebruikt heeft: om ongegeneerd lol mee te trappen (zoals de foto’s aantonen), of om te werken. En dat zal ‘ie – mits je hem een beetje liefde geeft – nog jarenlang doen.
Luchtgekoelde paralleltwin • 487cc • 47 pk • 174 kg • 20 l • € 800 – € 2.000