Internationaal racen met 50cc’s? Ja hoor, dat kan. In de Freetech 50 wegraceklasse is bovendien zo goed als alles toegestaan, zolang de cilinderinhoud niet meer dan 50cc bedraagt voor normale atmosferische motoren, en niet meer dan 40cc voor motoren met een of andere vorm van drukvulling. Verder zijn er geen beperkingen naar overbrenging, ontsteking, carburatie of chassis. De minimale wielmaat is 16”.
Freetech wil een alternatief zijn voor wie op hoog technisch niveau wil racen, zonder de ambitie om verder door te stromen naar andere klassen. Nieuw dit jaar is de toevoeging van de Classic 50 met machines met een oorsprong in de jaren 70, zoals Van Veen Kreidlers, Derbi’s of Casals.
De deelnemers komen uit diverse Europese landen: Nederland, België, Frankrijk, Groot-Brittanië, Duitsland… Ook de leeftijden zijn heel divers, de jongste is 16 terwijl de oudste deelnemer 67 lentes telt. En enkele rijders reden in het verleden zelfs op het allerhoogste niveau in de GP’s…
Het Europees Kampioenschap Freetech 50 telt zeven race-events, de eerste wedstrijd werd begin april verreden op Croix-en-Ternois, een onboardfilmpje daarvan vind je hieronder. De rest van de kalender ziet eruit als volgt:
• Mettet (België) van 27 tot 28 mei 2023
• Padborg Park (Denemarken) van 24 tot 25 juni 2023
• TT circuit Assen (Nederland) van 1 tot 2 juli 2023
• Oschersleben (Duitsland) van 22 tot 23 juli 2023
• Poznan (Polen) 18 tot 20 augustus 2023
• Mirecourt (Frankrijk) van 16 tot 17 september 2023
Elk evenement telt twee races, er zijn dus veertien races in totaal. Omdat er zo weinig verschil is tussen de motoren onderling, is dit een verrassend spannend kampioenschap. Zo werd de titelstrijd in 2022 pas in de allerlaatste race beslecht, Nederlander Sebastian Jonker pakte toen de titel. Meer info over het kampioenschap is te vinden op de website.