Was er eigenlijk íemand die geloofde dat dit hét ging worden toen Yamaha in 2004 de tweewiel-aangedreven WR450F 2-Trac uitbracht? Helaas, de toekomst zou anders uitwijzen. Het systeem bleek nochtans prima te werken, zeker voor beginnende offroad-rijders, was niet te zwaar en kon zelfs makkelijk aangepast worden om in andere motorfietsen te worden ingebouwd.
Öhlins wijdde 15 jaar en een groot deel van het R&D-budget aan het perfectioneren van motorfietsen met tweewielaandrijving; zowel voor offroad, rally- als straatgebruik. Het management van Öhlins overtuigde zelfs Yamaha (op dat moment eigenaar van het Zweede veringmerk) om een kleine testrun van 445 WR450F 2-Tracs te produceren voor de verkoop.
Öhlins wilde niet vertrouwen op assen en kettingen om vermogen naar het voorwiel te krijgen en ontwierp een hydraulisch systeem met een onsamendrukbare vloeistof. Deze liep via flexibele slangen van een pomp naar een kleine, op de voornaaf gemonteerde hydraulische motor.
Het grote voordeel van het aandrijven van het voorwiel met hydraulische druk was dat het systeem zonder grote aanpassingen op een conventionele motorfiets kon worden gemonteerd, omdat alleen de twee flexibele hydraulische slangen van de pomp naar het voorwiel moesten worden geleid.
Omdat de pomp werd aangedreven door het kettingwiel van de versnellingsbak, kon het voorwiel nooit sneller draaien dan het achterwiel en dus ging het niet spinnen. Hoe sneller het achterwiel bewoog, hoe sneller de pomp draaide, waardoor de hydraulische druk toenam en daarmee dus ook de hoeveelheid kracht die naar het voorwiel ging.
Öhlins zette het systeem met enig succes in een aantal rally’s in en bouwde zelfs een Yamaha R1 prototype om de haalbaarheid op een straatmotor te testen. Helaas verloor Yamaha de interesse in het concept toen de WR450F 2-Trac totaal niet bleek te verkopen.
Voor zover wij weten bouwt vandaag enkel het Amerikaanse merk Christini nog tweewielaangedreven motoren…