Fantic blijft volgas doorgaan en verbaast vriend en vijand met de Caballero 700, aangedreven door Yamaha’s populaire CP2 krachtbron. Maar is de impulsieve Italiaanse motorfabrikant wel klaar voor een avontuur op twee cilinders?
De Fantic Caballero 700 is een redelijk sensationeel project, Yamaha stelt namelik niet zomaar zijn krachtbronnen ter beschikking – laat staan een ultrapopulaire tweecilinder zoals de CP2 die we kennen uit de MT-07, Ténéré en de Tracer 700. Er zit dan ook een verhaal ‘achter de schermen’ aan vast. Topman van Yamaha Europe Eric de Seynes en Fantic managing director Mariano Roman kennen elkaar al decennia. Toen Roman in de jaren 90 aan het hoofd stond van de ontwikkelingsafdeling van Aprilia was er een levendige uitwisseling van krachtbronnen tussen Italië en Japan.
In 2002 verwierf Yamaha de Bolognese motorfabrikant Minarelli, maar na een kleine twintig jaar paste die Italiaanse fabriek niet langer in de globale strategie. Fantic nam in 2021 de Minarelli-fabriek van Yamaha over en het merk rekende erop dat het daarmee ook een hoop Japanse industriële knowhow zou erven. Ga er maar van uit dat bij die overname ergens in het contract ook het gebruik van de CP2 paralleltwin werd genoteerd.
Fantic was al sinds 2003 fabrikant van 50cc enduro’s, zij het met wisselend succes. Met de financiële steun van een aantal investeerders nam Roman het merk in 2015 over, samen met de scramblers van het Franse Mash die in China werden (en nog steeds worden) geassembleerd. Een doordachte strategie: de Mash scramblers dienden om een dealernetwerk uit te bouwen in afwachting van de lancering van de eigen Caballero-modellen in 2018 en 2019 met 125, 250 en 500cc krachtbronnen. De motorblokken werden bij Minarelli (125cc) en het Chinese Zongshen (250 en 500cc) gehaald … en zo stond Fantic opeens weer in de kijker.
In 2019 nam ik met de Caballero Rally 500 deel aan de Hardalpitour Sanremo-Sestrieres. Op deze mini adventure bike met klassieke looks reed ik in zesendertig uur de duizend kilometer verhard en onverhard van de Middellandse Zee tot het skioord in de Italiaanse Alpen. Best een pittige tocht voor mens en machine – en al helemaal voor de vering van de Fantic – maar de dappere Caballero klaarde de klus zonder technische problemen.
Dat verklaart meteen mijn enthousiasme (en hoge verwachtingen) toen ik hoorde dat er een Caballero 700 zat aan te komen. De fiets die ik nu onder de billen geschoven krijg, is een preproductiemodel. ‘Caballero’ is trouwens bijna een merk op zich geworden, het Fantic-logo zal je nog maar heel klein en discreet aantreffen op deze machines. Je moet niet alleen goed zoeken naar het Fantic-logo, je moet ook al heel goed kijken om het verschil tussen de 500 en de 700 te zien.
De Caballero 700 heeft een bijzonder compact voorkomen en is amper groter dan de 500cc monocilinder, in het zadel zou je aanvankelijk zomaar kunnen denken dat je met de 500 op pad bent. Het kontje van de 700 knikt een tikkeltje nadrukkelijker naar beneden, waardoor de 150 mm achterband er vetter uitziet dan hij in werkelijkheid is. In samenspel met het korte spatbord en het ronde vintage achterlicht resulteert dat in een verdraaid sexy geheel.
De zithouding is neutraal en ook staand op de stepjes zit er niks in de weg. Waar de ingenieurs wel nog een keer moeten naar kijken is de omvang van het stuur, want dat is nu echt wel te breed – al helpt het wel om de Caballero met minimale inspanning te berijden en te besturen. Zelfs als je de 700 aan de hand de garage uit rolt voel je al hoe licht hij is.
Vanaf het moment dat de motor loopt, begint de adrenaline in de aderen te borrelen. Heerlijk is dit! Zo hoort een scrambler aan te voelen: compact, 175 kilo droog aan de haak en 74 pk aan de krukas. Het Yamaha motorblok en het Fantic rijwielgedeelte vallen als perfecte puzzelstukjes naadloos in elkaar. Soepel bochtjes aan mekaar rijgen gaat met twee vingers in de neus, hou je van wat meer peper dan toont de Caballero 700 zich pittig genoeg om moeiteloos wheelies te trekken. Toch blijft de CP2 een heel toegankelijke krachtbron met behapbare prestaties; de paralleltwin leeft en communiceert met zijn rijder, maar zonder dat er hinderlijke trillingen aan te pas komen.
Een iets smaller stuur zou het rijkarakter nog wat beter uitbalanceren, nu kunnen externe factoren zoals plotse zijwind het stuurgedrag beïnvloeden. De Marzocchi vering met 150 mm veerweg doet het prima en werkt veel beter dan op de Caballero 500. Zelfs bij hard remmen duikt de voorvork amper, ook bij hoge snelheid verteert de motor zowel voor als achter de klappen heel progressief; ook op wegen met ondermaats asfalt zal je niet aan rijcomfort inboeten.
Voor gravelwegen staat de vering wat stroef, maar beter zo dan te zacht geveerd met het risico dat de boel bij de eerste de beste zwaardere impact meteen doorslaat (wat op de 500 wel het geval is). Met het ABS en de tractiecontrole uitgeschakeld is de Caballero 700 een juweeltje om gravelwegen mee aan te vegen. Hij doet perfect wat je offroad van een scrambler mag verwachten, wil je zwaarder terrein aanvallen dan zal een iets hoger gemonteerd stuur noodzakelijk zijn om de controle te behouden. De drie rijmodi (Street, Offroad en Custom) hebben geen invloed op de vermogensafgifte van het blok, enkel op de manier waarop de tractiecontrole en het ABS tussenbeide komen.
Conclusie De Fantic Caballero 700 is compact, wendbaar en licht met daarbovenop een krachtig motorblok dat koppel in overvloed biedt. Voeg daar een heel precies acterend rijwielgedeelte aan toe en je krijgt een pretpakket van jewelste. Het is jammer dat er in eerste instantie slechts 1.500 verkocht zullen worden, dat is te wijten aan het feit dat Yamaha de CP2-blokken al niet aangesleept krijgt voor eigen gebruik. Misschien zal de Caballero 700 daardoor verworden tot een instant klassieker, een beetje zoals de Husqvarna Nuda 900 die door BMW werd gebouwd. De 700 heeft in ieder geval alles in huis om indruk te maken, en Fantic is met deze Caballero 700 nu ook een serieuze speler tussen de tweecilinders.
Lees het volledige testverslag in Motorrijder augustus 2023
Plus- en minpunten
+ Blok en rijwielgedeelte prima in balans
+ Zithouding
+ Licht en wendbaar
– Te breed stuur
– Komt ‘ie überhaupt en zo ja, wanneer?
– Rijmodi hebben geen invloed op vermogen
Motor: 689cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde DOHC paralleltwin
Boring x slag: 80 x 68,6 mm
Compressieverhouding: 11,5:1
Max. vermogen: 74 pk @ 9.000 tpm
Max. koppel: 70 Nm @ 6.000 tpm
Brandstofvoorziening: injectie
Transmissie: zesbak, slipperclutch, ketting
Gewicht: 175 kg (droog)
Zithoogte: 830 mm
Tankinhoud: 13 l.
Prijs: n.b.
Tekst Klaus Nennewitz • Fotografie Fantic