Als je een icoon als de Monster in het gamma hebt, is het voor de fabrikant bij iedere update weer oppassen geblazen. Kwestie van de eindeloze discussie ‘Is dit nog wel een Monster?’ niet ieder keer weer aan te zwengelen; maar aan de Monster 695 zaten zo veel ruwe randjes dat Ducati in 2008 wel met een Monster 696 moest komen.
Voor een motor met een relatief bescheiden cilinderinhoud was de 695 niet echt een allemansvriend met zijn draaicirkel van een vrachtwagen en nukkige gasrespons. Dat waren dus al twee zaken die Ducati voor de 696 aanpakte en die het gebruiksgemak in de stad een paar niveaus opkrikten.
Met het drooggewicht van 161 kilo en de zithoogte van 770 mm is de Monster 696 ook voor beginners en kleinere rijders haalbare kaart. Bij de compleet opnieuw ontworpen motor met z’n twee uitlaatdempers onder het achterwerk hoort wel een zithouding die om gewenning vraagt. Het zadel helt nadrukkelijk naar voren, waardoor zeker grotere motorrijders bij lage snelheden redelijk wat druk op de polsen ervaren. Klinkt dat heel negatief, besef dan dat de zithouding op de 695 ridicuul overstrekt was.
Om de Monster 696 aan de Euro3-norm te laten voldoen pakte Ducati de zuigers, cilinders en verbrandingskamers aan; ingrepen die het vermogen van 73 naar 80 pk deden stijgen, en dat bij een gelijk gebleven longinhoud. Dat extra vermogen voel je voornamelijk in het middengebied, in de lage toeren zijn het vooral de bruikbaarheid en handelbaarheid van het blok die opvallen.
Opgelet voor de minder ervaren motorrijders die een Monster 696 als eerste machine overwegen: de 696 stamt nog uit het tijdperk dat ABS een optie was, niet alle exemplaren zijn dan ook met dit remhulpsysteem uitgerust. Trouwens, kort na de lancering van de 696 breidde Ducati het Monstergamma uit met eerst een 1100 en daarna een 796. Dus wie de looks van de 696 wel oké vindt maar op zoek is naar een machine met wat meer peper: er zijn opties.
De Monster 696 is beslist niet de best verkochte Monster ooit en heeft een geringere cultstatus dan bepaalde andere Monster-varianten, maar echt hélemaal door het ijs zakken op vlak van verkoopcijfers deed de machine ook weer niet. Opvallend bij het tweedehandsaanbod is dat de Monster 696 heel waardevast is … of dat er iets te gekke prijzen gevraagd worden op de tweedehandsmarkt. Want als je weet dat de motor in 2008 bij zijn lancering dik 8.000 euro kostte, dan is 6.500 euro voor een exemplaar uit 2012 (weliswaar met een lage kilometerstand) best eh, bijzonder.
De Monster 696 komt uit de periode dat de motorbouwer uit Bologna op vlak van bouwkwaliteit en betrouwbaarheid grote stappen maakte. Behalve wat lakprobleempjes op het blok lijkt er met de Monster 696 weinig aan de hand te zijn.
Hou wel rekening met een bijzonder saai en matig afleesbaar dashboard en vraag bij machines met hogere kilometerstanden zeker naar het onderhoudsboekje. Die desmodromisch bediende kleppen, weet je wel … en ja, onderhoud aan een Monster is (flink) duurder dan aan pakweg een Hornet 600 of Yamaha Fazer.
Luchtgekoelde L-Twin • 696cc • 80 pk • 161 kg (droog) • 15 l • € 3.500 – € 6.000