De Supertech R10 voor de gewone sterveling komt pas in 2024 op de markt, maar gezien de technologie die er in de helm verwerkt zit en het prijskaartje waaraan we ons verwachten (+ 1.000 euro) is het misschien handig om nu al te weten wat er zit aan te komen.
De R10 wordt opgebouwd rond een carbon helmschaal die uit meerdere lagen bestaat. De buitenlaag van 3k carbon geeft de helm het bekende carbon ‘weefpatroon’, daaronder zitten lagen unidirectioneel carbon en mixes van glasvezel met nylon en aramide. De R10 komt in zes maten (XS tot XXL) waarvoor Alpinestars zomaar eventjes vier verschillende maten van helmschalen gebruikt (XS/S, M, L en XL/XXL). Dat is best wel uitzonderlijk.
Achterop de helm monteer je twee mogelijke spoilers: een korte voor straatgebruik en een extra lange voor de hoge snelheden die je op circuit haalt. Hetzelfde geldt voor de vleugels op de zijkant van de helm, ook die krijg je er in twee maten bij. Het vizier biedt een blikveld van 220° in het horizontale vlak en 57° in het verticale vlak, het vizier wissel en vergrendel je met een metalen systeem dat het goed vast moet klemmen mocht je crashen.
Het vizier zelf heeft een dikte die varieert van 1,6 mm op de zijkanten tot 2,6 mm frontaal. De helm is voorzien van elf ventilatiesleuven, de EPS binnenschaal wordt samengesteld uit acht delen die elk een andere densiteit hebben en de voering bestaat uit acht aparte pads; uiteraard is er een Emergence Release System aan boord. Voeg daar nog bij dat de R10 voorbereid is op het slangetje van een drinksysteem en je snapt dat Alpinestars verduveld veel technologie in deze high-end helm heeft samengebracht.
Meer info: www.alpinestars.com