Omdat niet iedereen een GS wil: BMW S 1000 XR en M 1000 XR

BMW M 1000 XR

BMW had bij de introductie van de S 1000 XR in 2015 heel goed begrepen dat er een grote kloof gaapte tussen de sportieve motoren en de comfortabele allroads die motorisch vaak meer op gebruiksgemak dan op sensaties waren gericht. De S 1000 XR sportmotor-op-hoge-poten sloeg aan, werd in 2020 al een keer compleet over de tekentafel getrokken en wordt nu nog iets krachtiger en in de details beter afgewerkt. Al is het grootste nieuws uiteraard de toevoeging van de M 1000 XR die zich in drie letters laat samenvatten: maf.

BMW S 1000 XR
Eerst maar even de S 1000 XR, die zijn strepen al lang verdiende als TGV op twee wielen. Door een aangepaste mapping en herwerkte inlaatkanalen peuteren de Duitsers nog vijf paarden extra uit de vier-in-lijn die nu afklopt op 170 pk bij 11.000 toeren, de koppelpiek van 114 Nm bij 9.250 toeren bleef ongewijzigd. De quickshifter werd geoptimaliseerd waarbij BMW niet in detail treedt over wat er precies is aangepast, net zoals de achtervering werd ‘geoptimaliseerd voor een gevoeliger en comfortabeler rijgedrag’.

BMW S 1000 XR

De basisprijs van de S 1000 XR ging van 19.770 naar 20.450 euro, al is de machine standaard nu wel uitgerust met keyless ride, een USB-oplaadpoort, de Headlight Pro adaptieve bochtenverlichting en het E-call automatisch noodoproepsysteem.

Eveneens in de standaardprijs begrepen: het licht opgefriste design met een snavel die in de koetswerkkleur is gespoten (was vroeger zwart), de hertekende achterkant en de keuze uit Blackstorm metallic, Gravityblue metallic en Lightwight uni/Motorsport.

De 9 Ah accu werd ingeruild voor een 12 Ah exemplaar. Wie zich op een S 1000 XR verplaatst blijft tijdens een Alpenrit niet als een zak patatten in het zadel zitten, om de bewegingsvrijheid van de motorrijder te vergroten werd het zadel hertekend. De zit voor de bestuurder zit een centimetertje hoger dan voorheen (zithoogte 850 mm), de zitplaats werd ruimer om meer mogelijkheden tot verzitten te creëren.

BMW S 1000 XR

BMW M 1000 XR
Speelde de pk-wedloop zich vroeger vooral bij de sportmotoren af, dan wordt die strijd momenteel op alle fronten gevoerd en ook daar is er altijd een eindbaas boven alle andere bazen. Hield Ducati zich nog een heel klein beetje in door het vermogen van de Multistrada V4 RS te beperken (nu ja, ‘beperken’) tot 180 pk, dan gaat BMW all-in met de M 1000 XR die er 201 pk uit perst.

BMW M 1000 XR

Piekt de vier-in-lijn van de standaard S 1000 XR bij 11.000 toeren, dan ligt de vermogenspiek van de M 1000 XR nog eens 1.750 toeren verder en het feestje is pas afgelopen als het blok jankend als een overmaats speenvarken bij 14.600 toeren in de begrenzer belandt. Jawel, 14.600 toeren voor een litergroot blok in een rijwielgedeelte met lange veerwegen.

Om die 201 pk en 113 Nm (bij 11.000 tpm) nog bliksemsneller uit de startblokken te laten schieten, is het 45-tands achtertandwiel van de S 1000 XR vervangen door een 47-tands exemplaar voor de M. Om in de Alpen of op het circuit van bocht naar bocht te kunnen kogelen werden de vierde, vijfde en zesde versnelling korter, het verbruik een beetje temperen op lange (snelweg)ritten aan hoge snelheden stond duidelijk niet op het lijstje met aandachtspunten van de ingenieurs.

BMW M 1000 XR

De titanium uitlaat heeft een carbon eindkap, en omdat ook een gekke vogel recht heeft op vleugels zitten er winglets op de kuip die bij een cruisetempo van 220 kilometer per uur twaalf kilo neerwaartse druk genereren.

Het aluminium brugframe is dat van de S 1000 XR, maar de voortrein kreeg een upside-down vork met 45 mm poten en gesloten cartridges. Op de gefreesde kroonplaat monteert BMW een iets anders gevormd stuur dat de rijder wat verder naar voren op de machine zet, kwestie van het allemaal toch een beetje sportief te houden.

BMW M 1000 XR

Als er dan toch eens geremd zou moeten worden kan je rekenen op een M-reminstallatie die BMW voor het eerst op een ‘langeafstandssportmotor’ (dat is dus hoe ze de M 1000 XR zelf omschrijven) monteert. Concreet gaat het om twee radiaal gemonteerde, blauw geanodiseerde remklauwen op de voorvork en 320 mm schijven, achteraan kijk je naar een zwevende tweezuiger remklauw en een 265 mm remschijf. Voor 26.890 euro staat je M 1000 XR op gesmede aluminium wielen en heeft ‘ie normale spiegels, de carbon wielen en de spiegels op de stuuruiteinden vind je in de optielijst.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen