Vorige keer bespraken we al de verschillende fases bij het nemen van een bocht. De informatiefase was daarbij de eerste en logischerwijze de belangrijkste. Op basis daarvan ontvouwt zich een hele ketting aan handelingen, dus het is belangrijk dat je voor de informatiefase de nodige tijd neemt.
Het analyseren van het wegdek is al een belangrijke bron van informatie. Een straat met ronde kasseien biedt minder grip dan het grove asfalt waarmee tal van circuits zijn gedrapeerd. En dan is er uiteraard alles wat daartussenin zit.
Nat en droog zijn nogal wiedes, maar regen na een lange droge periode maakt het iets spannender. Rotondes aan een tankstation beloven meestal ook weinig goeds, zeker in combinatie met zuiderse landen/temperaturen. Belangrijk is om aandachtig te zijn voor de omstandigheden; een kustweg waar de wind hopen zand verplaatst kan je net zo veel vertellen als de verkanting op een bergweg, of het feit of een baan stijgt of net daalt.
Er zijn drie soorten verkanting: plat, positief en negatief gekant. Een vlakke weg is makkelijk in te schatten. Een positief gekante weg is in zijn extreemste vorm een kombocht. Ook al stuur je in, je maakt amper hellingshoek waardoor je op een breed rubberoppervlak blijft en dus profiteert van bakken grip en een navenante instuursnelheid.
Een negatief gekante bocht is net omgekeerd, daar haal je scherpere hellingshoeken en moet je je beredderen met een smallere strook van je band. In zo’n bocht vlot het gas opendraaien is een onvervalste uitnodiging voor een klassieke ‘zet ‘m eens dwars’, het is dus aangeraden om in zulke omstandigheden fluweelzacht op het gas te gaan. De meeste circuits bevatten verschillende positief en negatief verkante bochten, wees aandachtig tijdens de eerste sessie en trek er de juiste conclusies uit.
Ook stijgende of dalende banen maken een verschil. Een omhooglopende weg biedt veel grip bij een remfase omdat de snelheid eruit wordt gehaald door de stijging. Ben je aan het dalen, hou er dan rekening mee dat je niet alleen meer snelheid hebt, maar ook dat je vanwege het gewicht van de motor dat je meeneemt harder in de remmen zal moeten om in te sturen of een noodstop te maken.