Vloeistofgekoelde V-twin, 4 kl./cil | 1.350cc | 190 pk | 834 mm | 200 kg (droog) | 17,5 l | € 22.199,-
KTM maakt niet alleen machtige motoren, de Oostenrijkers weten er altijd wel een fraaie marketingsaus overheen te gieten. Zo geven de marketeers uit Mattighofen hun machines zelf bijnamen die dan gretig worden overgenomen door het publiek. De 1290 Super Duke R werd van bij de lancering als ‘The Beast’ omschreven, voor modeljaar 2024 kreeg dat Beest een nog krachtigere V-twin en een nog performanter rijwielgedeelte. Met 49cc extra is de 1.350cc krachtbron voortaan goed voor 190 pk bij 10.000 toeren en 145 Nm bij 8.000 omwentelingen. En niet vergeten dat de 1390 Super Duke R nog altijd een naked bike is. Om de stabiliteit bij hoge snelheid te verbeteren werden de stuurhelften wat dieper gezet, kwestie van de motorrijder (of in dit geval mag je eigenlijk wel van ‘piloot’ spreken) wat platter op de motor te leggen. Hoe indrukwekkend de prestaties van de Super Duke R ook zijn, dankzij het uitgebreide elektronicapakket verander je het radicale Beast in een mak lam waarmee je probleemloos naar je rijexamen kunt.