Vloeistofgekoelde dwarsgeplaatste V-twin, 4 kl./cil | 1.042cc | 115 pk | 830 mm | 246 kg | 21 l | € 17.299,-
Een aansprekende modelnaam bedenken helpt om een motor een mythische status te geven, dat hadden ze bij Moto Guzzi goed begrepen toen ze in 2007 met de Stelvio van de eerste generatie op de proppen kwamen. Toen op basis van een luchtgekoelde, dwarsgeplaatste V-twin, de Stelvio die Moto Guzzi voor modeljaar 2024 voorstelt maakt gebruik van de watergekoelde V-twin die het merk vorig jaar al in de V100 Mandello monteerde. Ondanks de toevoeging van waterkoeling en een pak bruikbare elektronica blijft de Stelvio een pure Moto Guzzi, een échte karaktermotor die bij de liefhebbers van puur motorrijden ongetwijfeld de gevoelige snaar weet te raken. De PFF-versie van de Stelvio is voorzien van radars en sensoren in snuit en kont zodat de motor je waarschuwt voor mogelijke aanrijdingen, je laat weten als er iemand in je dode hoek zit en je helpt bij het veranderen van rijstrook. De adaptieve cruisecontrole is een optie. PFF staat trouwens voor ‘Piaggio Fast Forward’, een dochteronderneming van de Piaggio Group uit Boston die gespecialiseerd is in de ontwikkeling van elektronische hulpmiddelen.