Vloeistofgekoelde vier-in-lijn, 4 kl./cil | 1.340cc | 190 pk | 800 mm | 264 kg | 20 l | € 19.799,-
Als een motorfiets ervoor kan zorgen dat een massa mensen over de hele wereld weet dat het woord ‘Hayabusa’ Japans is voor ‘slechtvalk’, dan weet je dat je met een iconische motor te maken hebt. Toen Suzuki in 1999 de eerste Hayabusa voorstelde, woedde de wedloop om de motor die het hardst en het langst rechtdoor kon knallen nog volop. In de kwarteeuw die volgde verlegden de meeste motorfabrikanten hun focus, maar Suzuki bleef keihard geloven in de Hayabusa. Terecht, want wie ooit met een Busa reed, weet wat dat met een mens doet. De 190 paarden zorgen voor een acceleratie die tegelijk zijdezacht en sensationeel hard is, terwijl de ruime zithouding en sublieme aerodynamica van de Hayabusa een bloedsnelle en comfortabele motor maken. Een Shinkansen op twee wielen dus, en Shinkansen, da’s de al even iconische Japanse bullet train. Voor de 25th Anniversary Edition van de Hayabusa zal je trouwens zelf ook bloedsnel moeten zijn. Er zijn er slechts vijftien van geleverd in België, onder het motto ‘op is op’.