Producttest: Scorpion EXO-1400 Evo Carbon Air

Scorpion Exo-1400 EVO Carbon

Het Franse Scorpion heeft van het Airfit-pasvormsysteem zijn handelsmerk gemaakt en ook de sportieve EXO-1400 Evo Carbon Air is voorzien van die opblaasbare wangkussens. Al heeft deze helm beslist nog andere troeven.

De EXO-1400 Evo Carbon Air zat vroeger aan de top van het gamma, maar is daar inmiddels gepasseerd door de nieuwere EXO-R1 Evo Carbon Air en de EXO-R1 Evo Air. Net zoals bij de R1 is ook de EXO-1400 Evo beschikbaar met een carbon helmschaal (de EXO-1400 Evo Carbon Air zoals wij hem testten) en met een helmschaal van een ander composietmateriaal (de EXO-1400 Evo Air). In maat medium (58 cm) geeft Scorpion voor de Carbon Air een gewicht van 1.350 gram op (met een afwijking van + of – 50 gram), in werkelijkheid geeft de weegschaal 1.460 gram aan. Zeg maar de goeie middelmaat.

Scorpion Exo-1400 EVO Carbon

Je sluit de helm met een dubbele-D-sluiting, sowieso mijn favoriet omdat je daarmee altijd de juiste spanning op de kinriem zet. Op de kin en bovenop de helm zitten twee grote ventilatieopeningen, het vizier wissel je heel gemakkelijk en is vooraan in het midden voorzien van een vergrendeling. Dat laatste is geen overbodige luxe want het vizier zelf is niet overdreven dik.

In combinatie met de meegeleverde Pinlock 120 is mijn helder vizier perfect dampvrij, het optionele donkere vizier heb ik niet van een Pinlock dampwerende insert voorzien en is eveneens vrij van damp, het beste bewijs dat de ventilatie in de helm werkt. Het geïntegreerde zonnevizier bedien je met een schuifknop op de linker wang en is trillingvrij.

Scorpion Exo-1400 EVO Carbon

De uitneembare voering is heel zacht en voorzien van emergency straps. Aan de binnenkant van het kingedeelte bevindt zich de blaasbalg waarmee je de kussentjes achter de wangkussens kunt opblazen om op die manier de pasvorm van de Scorpion EXO-1400 Evo Carbon Air aan te passen. Op papier een fraai systeem dat ik in werkelijkheid echter nooit gebruik. Omdat het verschil in pasvorm met opgeblazen of lege wangkussens beperkt is, omdat het opblazen omslachtig is en omdat de Scorpion naar mijn aanvoelen sowieso al stil is. Voor mij heeft het Airfit-systeem dan ook geen meerwaarde.

Scorpion Exo-1400 EVO Carbon

De helm is prima afgewerkt met een sterke vernislaag over de carbon helmschaal en een krasbestendig vizier. Het blikveld is ruim genoeg, zowel in de breedte als in de hoogte. Het enige waar Scorpion me een plezier mee kan doen is een lichte aanpassing van de pasvorm, wat uiteraard een heel persoonlijk probleem is.

In maat medium zit de helm me vooraan net iets te krap, waardoor ik na een paar uur rijden last krijg van een drukpunt op mijn voorhoofd. Overstappen naar een large is evenwel geen oplossing want dan zit de helm te ruim, ook met de Airfit kussentjes helemaal opgeblazen. Het zoveelste bewijs dat een helm goed passen voor de aankoop een absolute must is.

Getest door: Bart de Schampheleire
Maten: XS (53-54) – XXL (63-64)
Kleuren: zwart, matzwart, blauw, rood en de designs Cerebro, Kydra, Reika en Mirage
Prijs: € 429,90 (effen) – € 469,90 (design)
Meer info: www.scorpionsports.eu

Scorpion Exo-1400 EVO Carbon

Deel

Gerelateerde artikels

Helite H-MOOV

Helite H-MOOV

Het Franse Helite ontwikkelde met de H-MOOV een rugzak voor intensieve woon-werkrijders zoals ikzelf er eentje ben. Wat ‘m dan zo speciaal maakt? Deze rugzak

Bridgestone A41

Bandentest: Bridgestone A41 familie

Bridgestone had het geweldige idee om de gehele adventure-familie samen te presenteren. Het moet een blij weerzien worden met de A41, AT41 en AX41. Een