Nieuwe Multistrada V4, V4 S en Pikes Peak!

Ducati Multistrada V4 S

Niet dat er überhaupt iets mis was met de Ducati Multistrada – die in 2023 overigens twintig kaarsjes mocht uitblazen – maar toch werd Ducati’s sportieve hoogpoter voor modeljaar 2025 op verschillende punten aangepakt.

Zo werd het comfort voor rijder en passagier (nog) verbeterd, is er nieuwe veiligheidsverhogende elektronica, een geoptimaliseerd rijwielgedeelte, automatische verlaging bij traag rijden (S), en werd de nu Euro5+ V4 Granturismo 6 % zuiniger. Ook het design werd aangepakt, de voorkant kreeg agressievere proporties en moet de Multistrada qua uitsraling dichter bij de Panigale V4 brengen. De uitlaatdemper werd scherper vormgegeven en kreeg een kenmerkender geluid.

De nieuwe DVO (Ducati Vehicle Observer) is een systeem dat door middel van 70 sensoren de werking van het bochten-ABS, de wheeliecontrole en de tractiecontrole monitort en optimaliseert. Verder zien we drie niveaus EBC (Engine Brake Control), waardoor je de motorrem kan aanpassen aan jouw rijstijl. Ook de bochtenverlichting kreeg een update en zou ’s nachts voor een nog betere zichtbaarheid moeten zorgen.

Ducati Multistrada V4

Tot slot werkt het Electronic Combined Braking System (ECBS) nu ook op basis van de belading. Naast de front-to-rear strategie, die de achterrem erbij neemt wanneer alleen de voorrem wordt bediend, is de Multistrada V4 nu ook uitgerust met rear-to-front strategie die de remkracht optimaliseert wanneer alleen de achterrem wordt gebruikt.

Het 6,5-inch TFT-dashboard met connectiviteit kreeg een vernieuwde gebruikersinterface, met een efficiëntere bediening van de vering. Ook de interface voor handvat- en zadelverwarming is nieuw en intuïtiever.

De 1.158cc V4 Granturismo is nu Euro 5+ gehomologeerd, de prestaties bleven ongewijzigd blijven. Dat betekent dat de Multistrada V4 goed is voor 170 pk bij 10.750 tpm en 123,8 Nm bij 9.000 tpm. De nieuwe Extended Deactivation houdt in dat de achterste cilinders niet alleen worden uitgeschakeld wanneer de motor stilstaat en stationair draait, maar ook wanneer hij in beweging is. Neemt de snelheid toe, dan worden de achterste cilinders opnieuw geactiveerd. Het systeem is actief in alle rijmodi en zou het verbruik ten goede moeten komen (met 6 % gedaald ten opzichte van het vorige model).

Ducati Multistrada V4 S

Verder kreeg de Enduro rijmodus een speciale Power mode en is er een nieuwe Wet rijmodus, wat het totaal aantal rijmodi nu op vijf brengt (Sport, Touring, Urban, Enduro, Wet). In Enduro wordt het vermogen beperkt tot 114 pk, met een dynamische en directe gasrespons. De tractiecontrole schakelt over naar een lager interventieniveau en de wheeliecontrole wordt uitgeschakeld. Het ABS op het achterwiel wordt ook gedeactiveerd en de bochtenfunctie en lift-up detectie achter worden geblokkeerd om zich aan te passen aan offroadgebruik.

Ook aan het (duo)comfort werd gedacht. De zijkoffers en de topkoffer zijn verder naar achteren geplaatst om meer ruimte te bieden voor de benen van de passagier. De nieuwe aluminium steun voor de topkoffer biedt de passagier een betere ondersteuning en een robuuster gevoel wanneer de topkoffer is gemonteerd.

Multistrada V4 S
Doet de standaard Multistrada V4 het met instelbare, maar mechanische 50 mm Marzocchi vering, dan kan de V4 S nog steeds rekenen op de semiactieve Skyhook DSS EVO, die nu preciezer en efficiënter werd door toevoeging van een nieuwe sensor op de vork die is uitgerust met voorspellende functies zoals Bump Detection (hobbeldetectie). De zelfnivellerende functionaliteit garandeert een constante afstelling in alle configuraties (Rijder, Rijder + Passagier, Bagage).

Ducati Multistrada V4 S

Daarnaast kan je nu de respons van de vering ook tijdens het rijden wijzigen met behulp van een speciale knop. Op de 2025 V4 S 2025 kan de monoshock een groter voorspanningsbereik aan (van 12 tot 20 mm), waardoor de standaardkalibratie in de verschillende beladingsmodi evenwichtiger is geworden. De Multistrada V4 S had al Adaptieve Cruise Control (ACC) en Blind Spot Detectie (BSD), voor 2025 wordt daar nu ook Forward Collision Warning (FCW) aan toegevoegd.

Met het nieuwe Automatic Lowering Device zakt de motorfiets automatisch (tot 30 mm) wanneer de snelheid onder de 10 km/u zakt. Van zodra de rijder accelereert boven de 50 km/u, keert de Multistrada V4 automatisch terug naar zijn rijhoogte. Met het Automatic Lowering device kan je de Multi dus meer en sneller verlagen dan met het vorige Minimum Preload-systeem. Het Automatic Lowering device werkt automatisch en kan worden uitgeschakeld.

Ducati Multistrada V4 S

Zoals het een S-versie betaamt, stop je de V4 S af met Brembo Stylema’s voor (radiale vierzuiger Brembo’s op de standaard-Multi).

Multistrada V4 Pikes Peak
Paradepaardje V4 Pikes Peak onderscheidt zich in de eerste plaats met een 17” voorwiel en de enkelzijdige achterbrug, die laatste heeft een scharnierpunt dat 1 millimeter hoger werd geplaatst dan bij de vorige Pikes Peak voor een nog preciezer stuurgedrag. Verder zien we uiteraard een hele karrenvracht carbon, een titanium Akrapovic demper, een laag smoked windscherm en Öhlins goud.

Ducati Multistrada V4 Pikes Peak

De Öhlins Smart EC 2.0 werd geoptimaliseerd, werkt net als op de Panigale V4 S en Streetfighter V4 S op basis van ‘event based’ logica en is zelfregulerend op basis van de rijstijl van de rijder.

Geen Enduro rijmodus op de Pikes Peak, wel Race waarin de begrenzer geleidelijker ingrijpt dan op de standaard Multistrada V4. De quickshifter heeft een speciale kalibratie die zeer agressief terugschakelen mogelijk maakt, naast de implementatie van een nog directere gasrespons in de High power mode. Ook de zithouding is sportiever op de Pikes Peak, met hogere en meer naar achteren geplaatste voetsteunen. Het stuur is lager, smaller en heeft een minder geaccentueerde kromming.

Ducati Multistrada V4 Pikes Peak

Alle Ducati Multistrada V4-modellen staan vanaf november bij de dealer.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen