Zelden zoveel gefronste wenkbrauwen gezien als bij de voorstelling van de X-ADV in 2017, maar sindsdien verkocht Honda al zomaar eventjes 76.000 stuks van deze eigenzinnig gestylede adventure scooter (what’s in a name) aan klanten over heel Europa. Voor 2025 wordt de X-ADV technisch bijgespijkerd en trekt Honda de rimpels in het kuipwerk glad.
Overdonderend is het resultaat van de facelift niet, al staat de X-ADV er in modeljaar 2025 wel wat scherper bij, met dank aan de dunnere lichtbalken met geïntegreerde led dagrijverlichting.
Achter dat kuipwerk en het hertekende en gemakkelijker instelbare windscherm zit het 5” TFT-dashboard dat we kennen van de Transalp en de NX500, inclusief de intuïtieve bediening en de connectiviteit via Honda RoadSync. Wie langere afstanden met de X-ADV rijdt, zal blij zijn met de toevoeging van cruisecontrole en de vaststelling dat het zadel dikker werd terwijl de zithoogte van 820 mm onveranderd bleef.
Aanpassingen aan de DCT automaat maken de X-ADV vlotter in de omgang bij heel lage snelheden en bij het wegrijden, ideaal voor de stedelingen dus. Naast technisch verbeterd en stilistisch opgefrist is de X-ADV ook groener dan ooit.
Honda wil tegen 2050 overschakelen op 100 % duurzame kunststoffen, en de X-ADV moet daarvoor het pad effenen. Vijfentwintig kuipwerkdelen van de 2025 X-ADV zijn gemaakt van Durabio kunststof uit biomassa en van plastics die binnen de Honda-productie gerecupereerd en gerecycleerd werden.
Het goede nieuws is dat je je niet blauw betaalt om je groene geweten te sussen, met een adviesprijs van 13.499 euro (NL: € 15.599,-) is de nieuwe Honda X-ADV slechts vijftig euro duurder dan het uitlopende model.