Grondpadman, we gaan je keihard missen…

Piet Lievens

Piet stuurt een appje: “Ik ben in Namibië voor Project X”. Met mijn stomme kop antwoord ik: “Gedoe met porno of wat?” Piet antwoordt: “Pure offroad- en navigatieporno.” Smiley.

Piet Lievens was een van die zeldzame kerels uit één stuk en samen met Annelise verspreidde hij de filosofie gevat in ‘Grondpadman’. Dit mooie koppel dook de onverharde paden in met hun geliefde BMW GS’en. En wat ze nog liever deden is de goegemeente enthousiasmeren om samen met hen hetzelfde te doen.

Ik mocht in 2008 mee met hen naar de GS Trophy (toen nog een Zuid-Afrikaans feestje) en beleefde de meest memorabele motortrip ooit. Hij nam zijn geliefde mee naar België en samen begonnen ze aan de GS Challenge, enkel en alleen om hun passie te kunnen delen. Ze waren trendsetters en brachten Zuid-Afrikaanse vibes in het muffe Vlaanderen. Hartverwarmend.

Piet Lievens

Piet was ook ‘Mechanix’ van het Zottegemse brommerclubje Mobilix. Hij bouwde een mooie BMW-concessie en Touratech-winkel uit, startend als bediende aan een pompstation. Zijn creativiteit als technisch man was ongezien. Anekdotisch: ooit repareerde hij ergens in de bush een scheur in een voorband door tig proppen aan mekaar te plakken om zo de motor terug te kunnen rijden naar het dichtstbijzijnde dorp. Als ‘baas’ slaagde hij erin een ploeg samen te stellen die zeer loyaal was en die met eenzelfde inzet ervoor ging. Ook dat was zijn kwaliteit en sterkte.

Onze laatste trip samen was ook in Namibië. Hij was de reisleider en Annelise ondersteunde vanuit Jo’burg.  Op tien dagen tijd doorkruisten we het dunbevolkte land en konden genieten van alle zeldzame parels die Namibië te bieden heeft. De exclusieve ‘nachtbraai’ in Sossusvlei is een van die magische momenten die ik dankzij Annelise en Piet mocht meemaken.

Piet Lievens

We deelden de liefde voor het goede leven. Samen volgden we kooklessen en ook daar zette hij zijn eigen stempel, was op de hoogte van de laatste kooktechnieken, de juiste ingrediënten en de smakelijkste combinaties. We spoelden het graag door met verfijnde wijnen en heldere bieren.

Piet Lievens

Piet was een uitermate getalenteerd motorrijder en ook op dat vlak deelde hij graag zijn kennis en kunde. Met fierheid behaalde hij als eerste Belg de titel van ‘erkend BMW instructeur’. Als Piet met de motor reed zag het er allemaal zo gemakkelijk uit, een gave die enkel echte motorkunstenaars bezitten.

Piet Lievens

Toch was het leven niet altijd even mild voor hem. Piet had een sterk en oprecht karakter en daar kan niet iedereen mee om. Hij uitte zelden zijn gevoelens, maar soms zag je dat hij midscheeps geraakt was. De Afrikaanse flair van Annelise hielp hem door moeilijke periodes. Ze verwoordde het ooit zo mooi filosofisch: “Als je als koppel ruzie hebt, ga dan niet slapen alvorens het uitgeklaard is door allebei naakt in de hoek van de slaapkamer te gaan staan en te praten”. Een ongelooflijke levensles die ikzelf te weinig ter harte heb genomen. Maar als Piet zijn Annelise zo bezig hoorde, dan zag je zijn ogen twinkelen; zijn Cookie, samen vlogen ze de wijde wereld in.

Nu is het ijzig stil, de wereld draait iets minder snel. Piet is toch van staal, hem zou dat toch nooit overkomen…

Grondpadman, we gaan je keihard missen…


Tekst: Stefaan Buyze

Piet Lievens

Piet Lievens

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen