Twee jaar na de introductie van de NT1100 gunt Honda zijn toermotor op basis van de 1.084cc paralleltwin een upgrade en komt er – in navolging van de Africa Twin en Africa Twin Adventure Sports – een NT1100 met elektronische vering.
Geen technische update zonder restyling, al ging Honda daarin niet te ver. De snuit is een tikkeltje spitser getekend, de koplampen met geïntegreerde dagrijverlichting werden aangepakt en de spiegels verhuisden van de klassieke stelen naar een integratie in de koplampunit. Het windscherm werd een beetje hertekend en kreeg een nieuw instelsysteem dat ook al rijdend met één hand te bedienen moet zijn. In zijn strijd tegen winddruk en turbulenties krijgt het windscherm hulp van eveneens hertekende deflectoren, het verlengd voorspatbord moet je voeten droog houden.
Hoewel een dagrit van 1.300 kilometer ons twee jaar geleden al overtuigde van het zitcomfort van de NT1100, claimt Honda dat dankzij het vernieuwde zadel hun toermotor nog comfortabeler is voor de lange omvaart; en dat bij een gelijk gebleven zithoogte van 820 mm. De standaard zijkoffers kregen een iets andere vorm zodat er nu links en rechts een integraalhelm in past.
In navolging van de Africa Twin en Africa Twin Adventure Sports lanceert Honda voor 2025 een NT1100 met elektronische vering, het bekende Showa EERA systeem (Electronically Equipped Ride Adjustment). De motorische aanpassingen die Honda voor de 2024 Africa Twin aan de 1.084cc paralleltwin doorvoerde, vinden nu ook hun weg naar de NT1100. Door een flinke lijst updates aan de motor stijgt het maximumkoppel van 105 Nm bij 5.250 toeren per minuut naar 112 Nm bij 5.500 omwentelingen.
Op dat lijstje van aanpassingen onder andere: de inlaatkanalen van de airbox groeiden van 25 naar 33 mm, de luchttoevoer vanaf die airbox naar het blok werd 65 mm langer, nieuwe zuigers (0,4 mm langer) maakten het in samenwerking met een nieuwe krukas mogelijk om de compressieverhouding op te krikken van 10,1:1 naar 10,5:1 en de katalysator werd aangepast.
Naast de drie voorgekookte rijmodi (Urban, Rain en Tour) zijn er twee User rijmodi die de motorrijder naar eigen inzicht kan programmeren. De toevoeging van een zesassige IMU zette de deur naar bochten-ABS open, wheeliecontrole en Rear Lift Control lijken dan weer overkill op een motor die vooral voor toeren zal gebruikt worden. Aan het dubbele dashboard (TFT bovenaan met daaronder een lcd) en de knoppenwinkel raakte Honda niet.
De 2025 NT1100 en de versie met elektronische vering staan al op de websites van Honda in de kleuren Mat Warm Ash Metallic, Gunmetal Black Metallic en Pearl Hawkseye Blue. Op de prijzen is het nog even wachten.