Kawasaki W230 en Meguro S1: klassieke kleintjes

Kawasaki Meguro S1

Retro is al een tijdje een thema in motorland. Kawasaki positioneert dan wel vier modellen onder de Modern Classic-paraplu, met de Z650RS als lichtste machine lieten de groenen het hele segment van de lichte neo retro machines echter onaangeroerd. Tot nu, want met de W230 en Meguro S1 lanceert de fabrikant twee lichte retro’s die bol staan van de motorgeschiedenis.

Met de W800 had Kawasaki al een afstammeling van de legendarische W1 650 uit 1966 in het gamma, die W1 was de eerste Kawasaki viertakt met een grote cilinderinhoud. De modelnaam Meguro gaat terug naar het motormerk Meguro dat van 1937 tot 1964 onder eigen vlag opereerde en kopkleppers van 174 tot 498cc op de markt bracht. In 1964 werd Meguro overgenomen door Kawasaki en de technologie van Meguro stond aan de basis van de W1 viertakt paralleltwin die Kawasaki in 1966 op de markt zou brengen.

Kawasaki W230

Tot daar de geschiedenis, terug naar heden en toekomst. De nieuwe W230 en Meguro S1 worden aangedreven door een 233cc luchtgekoelde monocilinder met tandwielaangedreven balansas om de trillingen te dempen. De boring x slag verhouding is 67 x 66 mm, de compressieverhouding staat op 9,0:1 en het blokje wordt gekoppeld aan een zesversnellingsbak. 

Hoewel de machientjes ‘onthaasten’ uitademen, vraagt een mens zich toch af wat zo’n blokje qua prestaties in de aanbieding heeft. Kawasaki Benelux geeft daarover nog geen details, op de website van Kawasaki USA vonden we al 19 Nm bij 5.800 toeren per minuut, naar het aantal pony’s blijft het ook aan de andere kant van de Grote Plas gissen.

Kawasaki Meguro S1

De klassieke vork met 37 mm poten heeft 117 mm veerweg te bieden en is niet instelbaar, de stereovering achter is instelbaar naar veervoorspanning en levert 90 mm veerweg. In het voorwiel zit een 265 mm remschijf met dubbelzuigerremklauw, achteraan is dat een 220 mm remschijf met enkelzuigerremklauw, ABS is standaard. Beide machines wegen 143 kilo, het zadel zit op 744 mm en in de brandstoftank gaat 12 liter benzine.

De verschillen tussen de W230 en Meguro S1 zijn beperkt: de Meguro S1 herken je aan de verchroomde benzinetank met gelakte panelen en de Meguro badge. Prijzen en beschikbaarheden volgen binnenkort.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen